download 1
خواص روغن کنجد

خواص روغن کنجد

خواص روغن کنجد , فواید روغن کنجد

خواص شیمیایی

ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد

سفارش انواع روغن در مشهد

روغن کنجد به گروه اسیدهای اولئیک – لینولئیک متعلق دارد. این روغن کمتر از ۱۵ درصد اسید چرب اشباع دارد که بیشترین آن پالمیتیک و استئاریک و بیش از ۸۵ درصد مجموع اسیدهای چرب آن غیراشباع است. اسید اولئیک و اسید لینولئیک بیش از ۸۰ درصد کل اسیدهای چرب روغن کنجد را تشکیل می‌دهند.

 

برخلاف روغن‌های گیاهی دیگر در این گروه، درصد اسید اولئیک روغن کنجد حدود ۴۵ درصد و اسید لینولئیک آن حدود ۴۰ درصد از مجموع کل اسیدهای چرب آن می‌باشد.

 

استرول ها(sterols)

روغن کنجد در مقایسه با باقی روغن‌های گیاهی، مواد غیرقابل صابونی(حدود ۲ درصد) بیشتری دارد. مواد غیرقابل صابونی شامل استرول ها، تری ترپن‌ها و تری ترپن الکل‌ها، توکوفرول ها و لیگنان‌های کنجد می‌باشد. روغن کنجد یکی از منابع غنی استرول های گیاهی(فیتواسترول) می‌باشد. فیتواسترول ها یا استرول های گیاهی رقیب کلسترول در جذب هستند. بنابراین مصرف فیتواسترول موجب کم شدن کلسترول خون و در آخر جلوگیری از حملات قلبی و عروقی می‌شود.

 

فیتواسترول ها و به طور خاص بتا سیتوسترول، از رشد سلول‌های سرطان کولون، سرطان پروستات و سرطان سینه نیز جلوگیری می‌کنند.

 

توکوفرول ها(Tocopherols)

شهرت روغن کنجد به دلیل مقاومت آن در برابر اکسید شدن است. یکی از دلایل این مقاومت بیش از حد به خاطر وجود توکوفرول در این روغن است و میزان آن در روغن کنجد ۱۲۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم است. گاما توکوفرول بیشترین میزان موجود در روغن کنجد را شامل می‌شود و بعد از آن دلتا و آلفا هستند که حدود ۵ درصد توکوفرول موجود در روغن را شامل می‌شوند. در بین اقسام مختلف ایزومرهای توکوفرول، گاما توکوفرول قوی‌ترین آنتی اکسیدان موجود در روغن‌ها می‌باشد.

 

روغن کنجد تحریک پذیری غشاء مخاطی را کاهش می دهد. این روغن برای درمان بیماری هایی همچون سرفه، یبوست، آرتریت و پوست خشک توصیه می شود

 

این خاصیت آنتی اکسیدانی، ماندگاری این روغن را در برابر حرارت در مقایسه با روغن‌های دیگر بسیار افزایش داده است. مقاومت اکسیداتیو روغن کنجد در برابر حرارت ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد ۱۷.۵ ساعت می‌باشد که این روغن را در گروه روغن‌های با مقاومت بالا قرار می‌دهد. همچنین نقطه دود این روغن ۲۲۶ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. قابل ذکر است مقاومت حرارتی روغن‌های مخصوص سرخ کردنی در همین دما حداکثر ۱۴ ساعت می‌باشد. لذا از این روغن می‌توان در مصارف سرخ کردنی عمیق با طیب خاطر استفاده نمود.

 

نکته‌ی مهم

خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چه قدر که می‌خواهید از آن در طی یک روز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که کالری همه‌ی روغن‌ها یکسان است؛ یعنی هر ۵ گرم آن که معادل یک قاشق چای خوری می‌شود چیزی در حدود ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد. پس مراقب باشید تا با مصرف بی رویه‌ی آن دچار اضافه وزن و در پی آن دچار مشکلات و بیماری‌های مختلف نشوید.

 

شما  میتوانید انواع روغن ها  و همچنین  مواد غذایی خود و اجناس مورد نیاز خود را به صورت آنلاین از سایت هایپر 724 در مشهد سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید . هایپر 724 در ایام تعطیل هم درخدمت شما عزیزان میباشد.

خرید و تحویل سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 برای تهران و  شهرستان ها امکان پذیر می باشد.

خرید اینترنتی انواع روغن در مشهد