Peach
دانستنی ها درباره هلو

هلو

هلو میوه آبداری است که دارای هستهٔ ی سخت، گوشت زرد، یا نسبتاً سفید و پوستی مخملی می باشد. بر اساس چسبیدن گوشت به هسته، هلو به دو دسته هسته ‌جدا و هسته‌چسب تقسیم می‌شود .( در ایران شفتالو به میوه دیگری غیر از هلو گفته می‌شود که به بزرگی هلو نیست. شفتالو از هلو شیرین تر، هسته اش همیشه چسبیده‌ و پوست آن از هلو کرک کمتری دارد، رنگش کمی متفاوت تر از هلو است، و برگ آن مرغوب تر از هلو می‌باشد) یکی دیگر از میوه‌هایی که تا حد زیادی به هلو شبیه می باشد، شلیل است. ارتباط شلیلها با هلو به حدی میرسد که در واقع گاهی اوقات محصولات هلو حاوی تعداد کمی شلیل است و برعکس. شلیل در واقع نوعی هلو با ژن مغلوب است که تفاوت آن نداشتن کرک روی پوستش می باشد.

دانستنی ها درباره هلو

خواص هلو:
  1. هلو با داشتن آهن وویتامین K به حفظ سلامت قلب کمک می کند.
  2. هلو منبع خوبی ازویتامین A هست که در برابر سرطان های ریه و دهان محافظت می کند.
  3. مصرف هلو برای حفظ سطح کاروتن برای سلامت چشم ها مفید می باشد .همچنین از شب کوری و بیماری ماکولار با افزایش سن جلوگیری می کند
  4. هلو دارای مقدار بالای پتاسیم و فیبر می باشد که، خطرزخم معده ، التهاب و بیماری های مرتبط با بیماری های کلیوی را کاهش می دهد.
  5. هلو سرشار از منیزیم است که برای درمان و کاهش استرس بسیار مفید می باشد.
  6. هلو حاوی پتاسیم است که از بیماری هیپوکالامی جلوگیر میکند.
  7. هلو سرشار ازویتامین C می باشد که به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  8. ترکیبات فنلی موجود در هلو موجب کاهش سطح کلسترول بد در بدن میشود.
  9. هلو شامل فلوراید و مقادیر کمی از کلسیم می باشد که برای سلامت استخوان ها و دندان ها مفید است.

دانستنی ها درباره هلو

  1. هلو دارای کالری و چربی کم است، که برای کاهش وزن مناسب میباشد.
  2. هلو قلیایی و دارای فیبر است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.
  3. هلو سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها می باشد که نقش مهمی در مراقبت از پوست دارند.
  4. هلو با داشتن مواد مغذی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها موهای شما را سالم و ابریشمی می کنند و ازریزش مو جلوگیری می کنند.

 

خواص آب هلو:
  • آب هلو با وجود داشتن مقدار کم آنتی اکسیدان ها دارای سطح بالایی از لیکوپن، لوتئین، ویتامین C، E و بتا کاروتن می باشد. ترکیبات در همه این مواد مغذی دارای ویژگی های سرکوب کننده تومور هستند که می توانند بدن را از سرطان و خطر ابتلا به سرطان دور کنند. اما مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان ممکن است خطر ابتلا به سلولهای سرطانی را تا هفده درصد افزایش دهد. محققان ثابت کرده اند که سطح بالایی از ویتامین E و بتا کاروتن در خون به سیستم ایمنی بدن درمبارزه با سرطان کمک کنند.
  • آب هلو دارای محتویات پتاسیم ، ویتامین C و آهن می باشد که برای محافظت از قلب هستند. آهن تضمین کننده گردش خون برای حمایت از فرایند اکسیژن است ، در حالی که پتاسیم باعث کاهش فشار و تنش عروق خونی می شود. ویتامین C باعث جلوگیری از آسیب زدن به عروق خونی ورگ ها شده و می تواند موجب کاهش سکته مغزی،حمله قلبی و آترواسکروز شود.
  •  آب هلو با داشتن ویتامین C دارای خواص ضد پیری است که به حذف رادیکال های آزاد و کاهش چین و چروک روی پوست کمک می کند.اگر به طور روزانه آب هلو مصرف نمایید می تواند پوست شما را جوان کند تا ظاهری تازه تر و شاداب تری داشته باشید.شگفتی های پوستی آن فقط در اینجا به پایان نمی رسد زیرا باعث تسکین شرایط التهابی وافزایش درخشندگی پوست شما می شود.
  • مصرف روزانه آب هلو به شما کمک می کندتا وزن خود را کنترل کنید. با توجه به تحقیقات در مورد کیفیت مواد غذایی هلو، آن فقط شامل شصت کالری است که مطمئنا باعث رژیم غذایی غیر قابل جایگزینی می شود. شما می توانید کالری خود را کم شمار نگه دارید و می توانید تمام مواد غذایی ضروری را با نوشیدن یک لیوان آب هلو تازه دریافت کنید.
  • آب هلو قطعا به عنوان یک منبع عالی دفاعی برای شما در هنگام تقویت ایمنی کاربرد دارد. این سطح از آنتی اکسیدان ها به همراه انواع ویتامین هایی مانند ویتامین A ، B و C فراهم می کند که با پاتوژن های خارجی که می توانند بدن شما را آلوده کنند مبارزه کنند
  • سطح بالای بتا کاروتن در آب هلو ممکن است به کاهش میزان استرس اکسیداتیوی شبکیه کمک کند. در واقع فرایند پیری چشم و آب مروارید را کاهش می دهد.این امر باعث جلوگیری از دژنراسیون ماکولا در چشم برای بهبود بینایی می شود.
  • محققان اخیر تأیید کرده اند که آب هلو به افزایش سرعت فرآیند سم زدایی از جمله چربی ها و نمک کمک می کند. همچنین باعث کاهش فشار بر روی کلیه و کبد می شود.
  • آب هلو دارای کیفیت باور نکردنی تسکین دهنده مانند میگرن، آرتروز و نقرس است. آب هلو پر از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است که به بازسازی بافت ها کمک می کند و کنترل هیستامین را برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک کنترل می کنند. از سوی دیگر، نوشیدن بیش از حد آب هلو ممكن است آلرژی هایی مانند تورم گلو، زبان و تورم دهان ایجاد كند.
  • نوشیدن آب هلو قبل از خواب می تواند اثرات آرام بخشی بر روی شما داشته باشد و موجب خواب آلودگی و آماده شدن برای خوابیدن شود. با توجه به این کیفیت استثنایی، دانشمندان بر این باورند که آب میوه هلو می تواند به دلیل ویژگی های آرام بخش آن به تنظیم چرخه خواب ما کمک کند. برخی از آنزیم ها و مواد معدنی در حفظ تعادل هورمون های خواب نقش مهمی ایفا می کنند و موجب تأثیر آرام مغز می شوند و اضطراب شما را تسکین می دهند.
  • مطالعات نشان داده است که آب هلو حاوی مواد قلیایی غنی است که علائم یبوست، گاستریت، سنگ معده، تهوع و استفراغ را کنترل می کند. مصرف روزانه آب هلو به عنوان یک درمان طبیعی است که می تواند مشکلات گوارشی را که به طور خاص ناشی از یائسگی، سردرد، اضطراب و استرس و سایر شرایط مشابه با این بیماری است، برطرف کند. علاوه بر این، آب هلو در درمان عفونت انگلی روده مفید است. با این وجود، اگر بیش از حد ویتامین ها و سایر مواد مغذی را مصرف کنید، معده شما درد می گیرد.
  •  مصرف آب هلو موجب كاهش خطر عفونت ميان كاردينال وكم خوني مي شود و كمبود آهن را درمان مي كند.با توجه به مطالعات اخیربرای تقویت ماهیچه های بدن یک منبع غنی می باشد. همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا می توانند آب هلو را با نوشیدن یک غذای استاندارد 250 میلی لیتر در رژیم غذایی روزانه خود مشکلات گردش خون را از بین ببرند.
  • متخصصین پزشکی در حال بررسی خواص درمان دارویی هلو برای درمان بیماران خود هستند. مطالعات اخیر نشان می دهد که آب هلو حاوی ویژگی های مهار کننده تومور است که به ویژه برای درمان سلول های سرطانی پستان در بدن شما کمک می کند. نتایج این تحقیق نشان داد که رشد تومور را می توان با دادن دوز پلی فنول هلو به بیماران مهار کرد. فعالیت میکروبی و دارو کمک می کند تا از رشد غیر طبیعی تومور در پستان جلوگیری شود.

 

اسموتی هلو :

طرز تهیه:  برای تهیه اسموتی هلو 2 فنجان شیر ، 2 فنجان هلوی قاچ شده ، 1/4 فنجان آب پرتقال ، 2 قاشق غذاخوری شکر را به همرا 5 تکه یخ ، در مخلوط کن ریخته و خوب با هم مخلوط کنید و سپس در لیوان سرو ریخته و میل نمایید . نوش جان.

 

دسر هلو و نشاسته :

1 عدد هلو را انتخاب کرده ، هسته و پوست آن را بگیرید و گوشت آن را به صورت ورقه‌های نازک برش بزنید.1 لیتر شیر ، 3 قاشق نشاسته ، 2 قاشق غذا خوری آرد برنج، به مقدار دلخواه پودر نارگیل، 1 عدد زرده تخم مرغ و 4 قاشق غذا خوری شکر را در قابلمه‌ای ریخته و هم بزنید تا مخلوط شوند.قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و مرتب هم بزنید تا به جوش آید. به هم زدن مواد روی حرارت ملایم ادامه داده  تا غلیظ شود.در انتها وانیل و کره را اضافه کرده، هم بزنید و حرارت را خاموش کنید.صبر کنید تا مخلوط ولرم شود؛ در این فاصله گاهی آن را هم بزنید. ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری از مخلوط را پس از ولرم شدن در ظروف سرو بریزید، روی آن را با تکه‌های هلو بپوشانید و روی هلو را دوباره با مخلوط پر کنید.دسر هلو را در دمای محیط قرار داده تا کاملا سرد شود؛ سپس در یخچال بگذارید تا خنک شود. پس از سرد شدن دسر، روی آن را با پودر نارگیل، خلال پسته یا بادام تزئین کرده و به صورت سرد سرو کنید.

 

طرز تهیه مارمالاد هلو :

 

هلو رسیده حدود      2 کیلو گرم

آبلیمو تازه              2 قاشق غذاخوری

شکر                      4 فنجان

طرز تهیه :

هلوها را به خوبی با آب سرد شسته و آب را درون قابلمه‌ای بریزید و صبر کنید تا بجوش بیاید و سپس هلوهای شسته را چند دقیقه در قابلمه آب جوش ریخته و بعد از دو دقیقه میوه‌ها را خارج کرده و داخل آب سرد قرار دهید، این کار باعث می‌شود راحت تر بتوانید پوست هلوها را بکنید. هلو را خرد کرده و با استفاده از گوشت‌کوب برقی یا مخلوط‌کن آن را به صورت پوره در آورید لازم نیست کاملا له شوند. هلوها را به آن‌ها اضافه کنید و مرتب مخلوط را هم بزنید تا مارمالاد شما به غلظت مناسب برسد. برای آنکه بدانید غلظت مارمالادتان مناسب است یا نه یک پیش‌دستی بردارید و مقداری از آن را روی ظرف بریزید اگر سریع پایین لغزید یعنی نیاز دارد بیشتر روی حرارت بماند اما اگر چندان حرکتی نکرد غلظت مارمالاد شما خوب است و در لحظات آخر جوشیدن مخلوط، آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید. بعد از رسیدن به غلظت دلخواه . مارمالاد شما آمادست .

دانستنی ها درباره هلو

میزان مواد مغذی در هلو :

 

کالری             ۶۰%

پروتئین           ۱/۴ گرم

چربی             ۰/۴ گرم

کربوهیدرات     ۱۶/۷ گرم

شکر              ۱۳ گرم

فیبر               ۲/۳ گرم

کلسیم          ۹ میلی گرم

آهن            ۰/۴ میلی گرم

منیزیم         ۰/۴ میلی گرم

فسفر         ۳۱ میلی گرم

پتاسیم        ۲۹۳ میلی گرم

و دارای ویتامین های A ، E ، K ،  C  می باشد .

 

طرزتهیه دسرهلو با ژلاتین :
مواد لازم
  • هلوی میکس شده، دو لیوان
  • پودر ژلاتین :3 قاشق غذاخوری
  • پودر ژله با طعم هلو : 2 بسته
  • آب جوش : 3 پیمانه
  • شیر : 1 پیمانه
  • خامه صبحانه :1 بسته
  • شکر : 1 پیمانه
  • آب برای حل کردن ژلاتین : یک چهارم پیمانه
  • رنگ خوراکی نارنجی در صورت تمایل : 2 قطره

 

طرزتهیه :

هلوها را پوست کنده و هسته ی آن را جدا کرده و به قدری میکس کنید که به اندازه 2 لیوان شود . دو لیوان هلوی میکس شده را با یک لیوان شیر و یک لیوان شکر و یک بسته خامه مخلوط کنید.سه قاشق غذاخوری پودر ژلاتین با یک چهارم پیمانه آب را مخلوط کرده و روی بخار کتری بن ماری کنید. پودر ژله ها را با سه لیوان آب جوش مخلوط کرده تا ژله کاملا شفاف بشه وسپس پودر ژلاتین آماده شده و ژله حل شده ی کمی خنک شده را به مخلوط هلو و شیر اضافه کرده و مواد را در قالب مورد نظر ریخته و به مدت یک شب در یخچال قرار می دهیم تا کاملا ببندد.دسر هلو به راحتی از قالب سیلیکونی جدا میشه، نیاز به چرب کردن نیست.

 

 

طرزتهیه لواشک هلو:

به مقدار دلخواه هلو‌ برداشته و آن ها را شسته و با خرد کنید (لازم نیست پوستشان را بگیرید) میوه‌ها را به همراه شکر داخل مخلوط ‌کن بریزید و آن‌ها را به صورت پوره درآورید. پوره میوه را روی سینی مورد نظرتان بریزید و پخش کنید تا ضخامت آن نهایتا حدود 3 سانتی‌متر شود. می‌توانید این لواشک را با دستگاه خشک‌کن، فر یا در آفتاب خشک کنید.

 

دانستنی ها درباره هلو

دمنوش هلو:

ابتدا دو عدد هلوی تازه و رسیده را شسته تا پوست انها بدون پرز شود و سپس آنها را پوست بکنید به گونه ای که مقدار کمی از گوشت درونی میوه روی پوست بماند. شما می توانید به راحتی و با استفاده از یک قوری که درونش دارای صافی یا محفظه ای برای ریختن چای است و آنرا از آب جوش تفکیک می نماید ، چای هلو و عسل درست نمایید. برای تهیه این چای ، یک قاشق مرباخوری چای سیاه را به همراه پوست هلو در قوری ریخته و دو لیوان آب به آن بیفزایید . در صورت تمایل از عسل نیز استفاده نمایید و به مدت ۳۰ دقیقه لازم است که روی حرارت غیر مستقیم دم بکشد تا دمنوش هلو آماده گردد.

 

 

مضرات هلو:

۱-  هلو پتاسیم زیادی دارد و مصرف زیاد آن می تواند باعث بالا رفتن سطح پتاسیم در بدن شود، مسأله ای که افت شدید و خطرناک فشار خون را در پی دارد که به صورت احساس خستگی، احساس غش و ضعف، سرگیجه، تاری دید و افسردگی بروز پیدا می کند.

بالا رفتن سطح پتاسیم هم منجر به مشکل هایپرکالمی می شود که احساس خستگی، بی حس شدن دست و پا، حالت تهوع یا استفراغ، درد قفسه سینه و تنگی نفس، از علائم آن هستند.

۲ – هلو آب زیادی در خود دارد، بنابراین زیاده روی در مصرف آن می تواند مقدار آب بدن را به بالاتر از حد مجاز برساند، مشکلی که به آن مسمومیت با آب گفته می شود و خطرات زیادی برای سلامتی دارد. این آب اضافی اگر از بدن دفع نشود، می تواند منجر به افزایش حجم خون و به دنبال آن ورم پاها، خستگی و تضعیف کلیه ها و مشکلات دیگری شود. این مسأله ممکن است باعث کمبود سدیم در بدن هم شود.

۳ – فیبر غذایی فراوان هلو در صورت زیاده روی در مصرف این میوه می تواند کار جذب مواد مغذی توسط روده ها را مختل کند و باعث مشکلاتی مثل شکم درد، اسهال، یبوست، نفخ، انسداد روده و سوء جذب شود.

۳ – فیبر غذایی فراوان هلو در صورت زیاده روی در مصرف این میوه می تواند کار جذب مواد مغذی توسط روده ها را مختل کند و باعث مشکلاتی مثل شکم درد، اسهال، یبوست، نفخ، انسداد روده و سوء جذب شود.

دانستنی ها درباره هلو

 

شما  هم اکنون انواع آبمیوه ، دسر ، مرباجات  و همچنین سایر مواد غذایی خود را به صورت آنلاین از سایت هایپر 724 در مشهد سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید . هایپر 724 در ایام تعطیل هم درخدمت شما عزیزان میباشد.

خرید و تحویل سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 برای تهران و  شهرستان ها امکان پذیر می باشد.

اشتراک گذاری