Carrots
هویج و طرز تهیه چند مدل غذا با هویج

هویج:

هویج یا زردک گیاهی خوراکی و دوساله از خانواده چتریان می باشد. هویج معمولاً به رنگ نارنجی یا سفید، یا مخلوطی از قرمز و سفید است و تازه  آن بافتی خشک و ترد دارد.

هویج نوع زرد آن را هویج قمی می‌نامند. هویج یک سبزی ریشه‌دار یا غده ای خوراکی است که می‌توان آن را خام یا خردشده یا رنده‌شده در سالاد خورد و بیشتر در پخت سوپ‌ها و خورش‌ها کاربرد دارد. بتاکاروتن، دوپاری از ویتامین آ، در هویج به فراوانی یافت می‌شود و رنگ نارنجی خاصّ این سبزی نیز به همین علت می باشد . همچنین هویج منبعی غنی از فیبر خوراکی، آنتی‌اکسیدان‌ها و موادّ معدنی به‌شمار می‌رود. همان‌گونه که در تصویر دیده می‌شود، هویج می‌تواند به‌طور مصنوعی در رنگ‌های گوناگونی به عمل بیاید.

میوه در مشهد

خواص آب هویج:
  • مصرف آب هویج باعث می شود که سلولهای سرطانی خون به از بین بردن خودشان بپردازند و سیکل ایجاد و پیشرفت آنها متوقف شود.
  • تحقیقات انجام شده اثرات مصرف آب هویج را در سطح کاروتینوئیدها و عفونت خون به اثبات رسانده اند. سطح بالای کاروتینوئیدها در خون با کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است.
  • تحقیقات نشان داده اند که آب هویج به دلیل ویتامین c بالایی که دارد، در تسکین بیماری های مزمن ریوی خصوصا در افراد ۴۰ سال به بالا موثر است. آزمایشات انجام شده اخیر نشان می دهند که افراد مبتلا به بیماری های ریوی معمولا دارای کمبود کاروتین، پتاسیم، ویتامین A  و ویتامین C هستند .که هویج سرشار از این ویتامین ها می باشد. افراد سیگاری نیز چون به میزان بیشتری در معرض ابتلا به بیماریهای ریوی حاد هستند،باید آب هویج بیشتری مصرف کنند.
  • به علت وجود آنتی اکسیدان در هویج  ، در پیشگیری از سرطان نقش وسیعی دارد، به همین خاطر مصرف هویج در این زمینه بسیار مفید می باشد و در این میان مطالعات محققین نقش آن را در کاهش ۲۶ درصدی ریسک ابتلا به سرطان معده به اثبات رسانده اند.

 

مضرات آب هویج:

  • برخی مطالعات حاکی از آن است که هویج برای کودکان کوچک بدون خطر نیست. به همین خاطر مهم است که به نوزادان فقط مقدار کمی هویج بدهید.
  • تعداد بسیار کمی از افراد به هویج حساسیت دارند. برخی از عوارض جانبی شایعی که در این افراد بروز می‌کنند، عبارتند از: خارش پوست،اسهال، واکنش آنافیلاکتیک، کهیر و تورم. چنین آلرژی‌هایی ناشی از آلرژن موجود در گرده‌ی هویج می باشد . آلرژن موجود در هویج شبیه به توت‌فرنگی، سیب‌زمینی،آجیل و خردل است. افرادی که به چنین خوراکی‌هایی آلرژی دارند باید هنگام مصرف هویج  احتیاط داشته باشند.
  • هویج برای افراد دیابتی مناسب نیست زیرا هویج  دارای قند بالا با شاخص گلیسمی ۹۷ می باشد. قند به گلوکز تبدیل می‌شود و بنابراین میزان قند به سرعت در بدن افزایش می‌یابد. افراد دیابتی بهتر است مقدار کمی هویج را به صورت بخارپز مصرف نمایند.
  • بعضی از مردم عادت دارند که هر روز هویج مصرف کنند به طوری که دائما میل شدیدی به خوردن هویج دارند .در این هنگام اگر افراد این عادت کنند برخی از اثرات منفی ترک مصرف هویج مانند : تحریک‌پذیری، بی‌خوابی، عصبی بودن و سوزش گلو، به سراغشان می آید.
  • هویج غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می باشد که برای بدن بسیار مهم هستند. ولی تحقیقات نشان میدهد‌ که هویج طعم شیر مادر را تغییر می‌دهد. به همین علت زنانی که به نوزادشان شیر خودشان را می‌دهند، باید از مصرف آب هویج به میزان بیش از حد پرهیز کنند.
  • افراد مبتلا به دیابت، مشکلات روده، سطح پایین قند خون و مشکلات هورمونی باید قبل از تصمیم به مصرف هویج رژیم غذایی‌شان با پزشک مشورت کنند. زیرا هویج با چنین بیماری‌هایی تداخل ایجاد می‌کند و باعث تحریک علائم شده و آن‌ها را بدتر می‌کند.
  • هویج باعث تغییر رنگ در پوست میشود ، در صورتی که هویج به مقدار زیادی مصرف ‌شود پوست را به طور غیرمعمولی به رنگ زرد تا نارنجی تبدیل کرده که این تغییر رنگ ناشی از بتا کاروتن است، یک ماده‌ی کاروتنوئیدی که در هویج وجود دارد. این تغییر رنگ را می‌توان در کف دست‌ها، دست‌ها، صورت و پاها مشاهده شود.
  • هویج حاوی ۱۲ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم فیبر میباشد و زمانی ‌که فیبر و کربوهیدرات در روده‌ی شما هضم نمی‌شوند، در روده‌ی بزرگ تحریک می‌شوند. این امر موجب تشکیل گاز در روده می‌شود و نفخ و گاز را به وجود می‌آورد.
  • به طور کلی فیبر با جذب روی،آهن، منیزیم و سایر مواد مغذی در بدن تداخل ایجاد می‌کند. مصرف هویج در مقادیر زیاد می‌تواند منجر به کمبود این مواد مغذی حیاتی شود، در حالی که آن‌ها برای بدن ضروری هستند. چربی و پروتئین که برای بدن حیاتی هستند در هویج وجود ندارد.
  • تحقیقات نشان داده‌اند که هویج حاوی ۲۶ سم دفع آفات است. از این ۲۶ آفت‌کش، ۸ مورد می‌توانند به طور بالقوه باعث سرطان شوند؛ ۱۶ مورد هورمون‌ها را دچار تداخل می‌کنند؛ ۳ مورد از آن‌ها مشکلات عصبی ایجاد می‌کنند و ۷ مورد سبب بروز مشکلات تولید مثل یا رشد می‌شوند. اگر می‌خواهید این آفت‌کش‌ها را از بدن‌تان دور نگه دارید، باید میزان مصرف هویج را محدود کنید.

 

میوه در مشهد

 

 

طرز تهیه ی مربای هویج:

در مرحله اول یک کیلو هویج‌ را شسته و خیلی نازک پوست بگیرید و رنده یا خلالی کرده و سپس شکر را به هویج های رنده شده  اضافه کنید و کاملا مواد را با هم مخلوط کنید و سپس این مخلوط را 24 ساعت در یخچال گذاشته و بعد از گذشت 24 ساعت ظرف را بیرون آورید و آب را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. ابتدا حرارت زیاد باشد تا بجوشد، سپس حرارت را کم کنید . (برای عطر بخشیدن به مربا از وانیل هم می­‌توانید استفاده کنید ولی آن را در مرحله‌­ی آخر اضافه کنید) همچنین اگر بعد از نرم شدن هویج آب مربا زیاد بود درب ظرف را بردارید و به مدت 30 دقیقه­‌ی دیگر اجازه دهید تا آب آن کاملا بخار شود و مربا لعاب­‌دار گردد.حدود 10 دقیقه قبل از برداشتن مربا از روی حرارت، آب لیمو را به مربا اضافه کرده و  سپس مربا را خوب هم بزنید. خلال پسته و بادام هم که کاملا سلیقه‌ای است را هم اضافه کنید و در آخر گلاب یا وانیل را هم اضافه کنید و اجازه دهید مربا به اندازه‌­ی 2 تا 3 دقیقه‌­ی دیگر بپزد. حالا مربا آماده است و شما می‌توانید آن را در ظرف بریزید. همچنین شما میتوانید برای این‌که مربا طعم متفاوت‌تری داشته باشد، می‌توانید کمی پوست پرتقال به آن اضافه کنید. برای اضافه کردن پوست پرتقال دقت کنید که نصف پیمانه از پوست پرتقال خشک شده را به مربا اضافه کنید ولی قبل از اضافه کردن پوست پرتقال حتما مربا را به طور جداگانه بجوشانید و تا چند ساعت در آب سرد نگهدارید ( بهتر است آب آن را چندبار عوض کنید.)

 

ماسک صورت برای پاکسازی و سفید کننده پوست :

1 عدد هویج انتخاب کرده و آن را خوب شسته  و رنده کنید سپس آب هویج را از گوشت آن جداکرده و از صافی عبوردهید سپس  گوشت هویج را با 1 قاشق غذا خوری روغن بادام شیرین و 5 قطره عصاره ی گل یاس خوب مخلوط کنید . حالا ماسک شما آماده است ، آن را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی پوست کاملا تمیز بمالید سپس با آب گرم بشویید و با آب ولرم آبکشی کرده و در آخر روی پوست خود کرم مرطوب کننده بزنید.

 

ماسک هویج نیاز برای رفع چین و چروک صورت:

۱ عدد هویج بزرگ رنده شده ، ۱ قاشق غذاخوری نشاسته و ۱ پیمانه خامه ترش را با هم ترکیب کنید و چند لحظه منتظر بمانید.ماسک شما آمادست حالا ماسک را به صورت بزنید و اجازه دهید نیم ساعت روی صورت بماند. بعد از نیم ساعت صورت را با آب ولرم شسته و سپس روی پوست خودکرم مرطوب کننده بزنید. این کار را ۳ بار در هفته انجام دهید.

( ویتامین های موجود در هویج پوست را تازه می نمایید . همچنین  نشاسته پوست و چروک ها را ترمیم می کند و اسید لاکتیک موجود در خامه ترش پوست را روشن و شفاف می کند. و ترکیب این سه ماده با همدیگر با علائم پیری، پوست شل و وارفته، چین و چروک جوش های سر سیاه مبارزه می کند و این مشکلات را برطرف میکنند.)

 

 

دسر آب هویج بستنی :

مواد لازم :

آب هویج 2.5 پیمانه

پودرژلاتین 2 ساشه
بستنیوانیلی 100 گرم
شکر یک سوم پیمانه
آب سرد یک دوم پیمانه

 

طرز تهیه دسر آب هویج بستنی :

ابتدا 2 ساشه پودر ژلاتین راروی 1/2 پیمانه آب سرد پاشیده وبه روش بن ماری حل کنید. (می توانیدبجای بستنی به همان میزان ازخامه صبحانه یاماست نیزاستفاده کنید) سپس 100 گرم بستنی وانیلی را با 2.5 پیمانه آب هویج مخلوط کنید و با هم زن خوب مخلوط کنید  و بعد 1/3 پیمانه شکر را اضافه کرده و مجدد خوب مخلوط کنید و بعد ژلاتین حل شده رابه مواد اضافه میکنیم و در آخر در قالب مخصوص ژله میریزیم به مدت 6 ساعت در یخچال بگذارید . اکنون دسر آب هویج بستنی شما آماده است

میوه در مشهد

مواد لازم خوراک سیب زمینی و هویج هندی :

نمک :                                                   ½ 1 قاشق چایخوری

انقوزه:                                             به میزان دلخوه (مقدار کم )

زیره سبز:                                                   1 قاشق چایخوری

زرد چوبه:                                                  ½ قاشق چایخوری

پودر چیلی :                                              ¼ قاشق چایخوری

روغن یا کره :                                              2 قاشق غذاخوری

پودر گشنیز :                                           ½ 1 قاشق چایخوری

آب لیمو ترش تازه:                                     ½ قاشق چایخوری

شوید تازه ساتوری شده:                                           1 شاخه

فلفل سبز تند ریز خرد شده :                                       1 عدد

هویج پوست کنده خرد شده:                                      300 گرم

سیب زمینی پوست کنده خرد شده :                           300 گرم

زنجفیل تازه پوست کنده ریزخردشده :           1 قطعه 1 سانتیمتری

 

در مرحله اول  هویج ، زنجبیل ، سیب زمینی ، فلفل سبز و شوید را خرد کنید و در ظرف های مختلف بریزید و کنار بگذارید. سپس زیره و انقوزه را با مقداری روغن تفت بدهید تا عطر آن بلند شود، بعد زنجبیل را افزوده و سرخ کنید (به مدت 10 دقیقه). هویج و سیب زمینی خرد شده را افزوده و بقیه مواد را خوب هم زده و مخلوط کنید ، و در آخر یک پیمانه آب افزوده و اجازه دهید سبزیجات بپزد. در هنگام پخت ، شوید را اضافه کرده و همه مواد را مخلوط کنید و اجازه دهید خوب پخته و نرم شود. و هنگامی که خوراک جا افتاد و همه مواد آن پخت در ظرف سرو بکشید و با شوید تزیین کرده و میل کنید.

 

مواد اولیه برای تهیه خورشت هویج :

ابتدا 1 عدد پیاز بزرگ را انتخاب کنید و آن را پوست بگیرید و بشویید و سپس به صورت نگینی کاملاً ریز کنید. یک قابلمه مناسب را انتخاب کرده و مقداری روغن درون آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و بعد از داغ شدن روغن پیاز را به آن اضافه کرده و تفت دهید. بعد از اینکه پیاز مقداری نرم شد به آن مقداری زردچوبه اضافه کنید و آن را مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند . 400 گرم گوشت خورشتی را تمیز کرده و بشویید. و بعدبر روی تخته آشپزخانه گوشت ها  را با یک چاقوی تیز به اندازه های کوچک  (خورشتی  ) خرد کنید. سپس آن را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه کنید و گوشت را تا زمانی به همراه سایر مواد تفت دهید تا رنگ آن عوض شود. سپس 2 تا 3 پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در آن را بگذارید و اجازه دهید تا گوشت کاملا پخته شود.در مرحله بعدی نوبت به هویج ها می رسد. ابتدا هویج ها را بشویید و سپس پوست بگیرید. با استفاده از یک چاقوی مناسب هویج ها را به صورت خلالی و بسیار منظم و یکدست خرد کنید. سپس یک تابه را انتخاب کنید، روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا داغ شود، سپس 400 گرم هویج ها را در آن بریزید و تفت دهید. بگذارید هویج ها کمی سرخ شوند. میزان زیبایی خورشت شما به اندازه ی تفت دادن هویج شما بستگی دارد، اما هر چه بیشتر تفت دهید، خواص هویج بیشتر از دست می رود. در مرحله بعدی 100 گرم آلوی خورشتی را پاک کنید و بشویید و بعد از اینکه مطمئن شدید که گوشت کاملاً پخته شده است، آلو خورشتی را به همراه هویج های خلالی شده را به مواد اضافه کنید. اکنون باید مقداری نمک و فلفل سیاه را به خورشت اضافه کنید. سپس میزان حرارت اجاق گاز را کم کنید و بگذارید خورشت هویج به آرامی پخته شود و جا بیفتد . هنگامی که نیم ساعت مانده تا خورشت هویج جا بیوفتد و آماده شود، به آن مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید و  سپس اگر تمایل به غذای ترش دارید میتوانید مقداری آبلیمو تازه به خورشت اضافه کنید. و سپس اجازه دهید تا مقداری آب خورشت تبخیر شود و خورشت روغن بی اندازد و جا بیوفتد. بعد از آماده شدن خورشت هویج آن را در یک ظرف بریزید و نوش جان کنید . همچنین میتوانید خورشت را با خلال پسته و زرشک تفت داده شده ، تزیین کنید و خورشت هویج را در کنار برنج سرو کنید.

میوه در مشهد

شما میتوانید انواع آبمیوه و نوشیدنی ها وسایر مواد غذایی و کالاهای مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید و درهمان روز سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید . همچنین قابل ذکر است ، فروشگاه هایپر 724 در ایام تعطیل هم درخدمت شما عزیزان میباشد.

خرید و تحویل سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 برای تهران و  شهرستان ها نیز امکان پذیر می باشد.

اشتراک گذاری