Herbal Tea
انواع دمنوش ها

دمنوش

دمنوش ها شامل فواید سلامتی مشترک شامل آرامش بدن و ذهن، کمک به اختلالات خواب، کاهش درد، کاهش تورم، محافظت در برابر بیماری های معمول، تقویت سیستم گوارشی، تقویت بدن و تحریک عملکرد شناختی است.دمنوش

تسکین درد برای افرادی که از ناراحتی مزمن یا بیماری، جراحی و یا جراحت رنج می برند، حیاتی است.دم نوش های گیاهی ضد درد عبارتند از:فلفل شیرین، ترنج، بابونه، اوکالیپتوس، و انواع مختلفی از چای ریشه کاوا است.

 

دمنوش های  گیاهی میتوانند در بسیاری از موارد جایگزین درمان های شیمیایی شوند.

نوشیدنی هایی که در این مقاله مـعـرفی می شوند؛ جایگزین هایی مناسب، خوش طعم و مفید برای چای هستند.

هر کس می تواند بر اساس سلیقه و ذایقه خود و نیز با توجه به بیماری ها یا نیازهای بدنی خویش (و حتی بر اساس فصول مختلف سال) از این نوشیدنی ها بهره ببرد.

انواع دمنوش ها

با به کار بردن کمی ذوق و سلیقه می توانید ترکیبات گوناگونی از این نوشیدنی ها را تهیه نمایید؛

برای مثال اگر با خوردن چای بادرنجبویه احساس می کنید دچار افزایش فشار خون می شوید؛ با اضافه کردن چند برگ چای ترش به نوشیدنی خود، ضمن رفع مشکل، یک چای جدید با طعمی متفاوت را تجربه خواهید کرد

به یاد داشته باشید که با ترکیب چای های مختلف، هر کدام از مواد تشکیل دهنده آن چای، خواص خود را به طور جداگانه حفظ خواهند کرد.

دمنوش گیاهی زنجبیل:

ترکیبات: زنجبیل قلم (نکوبیده) ۲قطعه متوسط

خواص: زنجبیل، طبیعتی گرم و خشک دارد که ضد بلغم و صفرا می باشد ،زنجبیل بالابرنده قوی فشارخون است، مقوی اعصاب، تقویت کننده حافظه، تنظیم کننده جریان ادرار، ضد رطوبت مزاج، خونساز، ضد درد مفاصل، تقویت کننده قوه باه، مقوی دستگاه گوارش، حل کننده سـنـگ هــای صـفراوی، ضد مسمومیت های غذایی، درمان کننده بسیار خوب تب مالت و ضد سرطان می باشد.

نکته مهم در مصرف زنجبیل آن است که زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث افزایش فشار خون و ضعف نیروی جنسی شود.

دمنوش گیاهی آویشن :

ترکیبات: آویشن ۱قاشق غذاخوری

خواص: آویشن  طبیعتی معتدل دارد که ضد صفرا، بالابرنده فشارخون، مقوی اعصاب و افزاینده قدرت بینایی و در رفع التهاب های مزمن روده بزرگ، دفع انگل های گوارشی، افزایش اشتها و تقویت کلی جهاز هاضمه مفید است

آویشن، کلیه را شستشومی دهد؛ رطوبت بدن را دفع می کند؛ غلظت خون را  کاهش می دهد و در درمان زکام، سرفه و آسم موثر است.

چای گزنه:

ترکیبات: گزنه،۱قاشق غذاخوری

خواص: گزنه، طبیعتی گرم و خشک دارد و اثر آن در کاهش قند خون، سال هاست که به اثبات رسیده است

این گیاه، ضد صفرا و سنگ کیسه صفرا بوده؛ غلظت خون را کاسته؛ چربی خون را پایین می آورد؛ و با شستشوی کلیه، بـسـیـاری از بـیماری هایش را بهبود می دهد

گزنه، همچنین ضد سرطان، ضد خونریزی، زیادکننده شیر مادر، برطرف کننده خستگی، ضد ریزش موی سر و مفید در درمان بیماری های پروستات است.

چای اسطوخودّوس:

ترکیبات: اسطوخودّوس ۱قاشق غذاخوری

خواص: طبیعت این گیاه مفید دارویی، گرم و خشک است و در درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله میگرن، زکام، آسم و برونشیت، انواع روماتیسم و اگزما کاربرد دارد

این گیاه، مُسکّن، آرام بخش اعصاب، تقویت کننده سلولهای مغز و شستشودهنده کلیه است.

چای زعفران:

ترکیبات: زعفران کوبیده ۱قاشق مرباخوری

خواص: زعفران، طبیعتی گرم و خشک دارد و مقوی قلب، محرک قوای مغزی، شادی بخش، خنده آور، ضد کرم خوردگی دندان، شستشو دهنده کلیه، مقوی معده، ضدسرفه، ضدحساسیت و خلط آور است

در هنگام زایمان برای تسهیل و تسریع روند زایمان می توان یک مثقال آن را دم کرده میل نمود اما در دوران بارداری بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کرد

چای بادرنجبویه:

ترکیبات: بادرنجبویه ۲ قاشق غذاخوری

خواص: طبع بادرنجبویه، بسیارگرم بوده؛ دربعضی مزاجها، بالابرنده قوی فشارخون است؛ همچنین، مقوی قلب و اعـصـاب و فـوق العاده آرام بخش، خـون ساز، ضد صدای گوش، خواب آور، نشاط آور، ضد بیماری های کلیه، ضد خوابهای وحشتناک و برطرف کننده بوی بد دهان است

چای گل سرخ (گل محمّدی):

ترکیبات: گل سرخ (تازه یا خشک شده) ۲ قاشق غذاخوری.

خواص: این چای، طبیعتی معتدل با گرایش به سمت سرما و خشکی دارد و بسیار شادی بخش، مقوی قلب و ضد صفرا و بلغم می باشد.

انواع دمنوش ها

گل سرخ، ملین بسیار خوبی بوده؛ در درمان یبوست های تازه و کهنه ، تقویت لثه و ترمیم زخم های آن مفید است.

دمنوش گیاهی بابونه:

ترکیبات: بابونه ۱قاشق غذاخوری.

خواص: طبیعت‌ آن، معتدل و در بابونه های صحرایی به سمت گرم و خشک است.

ضد بلغم و صفرا و آرام بخش اعصاب، به ویژه اعصاب معده و روده و مقوی آنها و شستشو دهنده بسیارقوی کلیه ها و تقویت کننده کلی سیستم عصبی است و علاوه بر آن، ضد تب، ضد انگل، ضد یبوست و اشتها آور است.

دمنوش گیاهی به لیمو:

ترکیبات: به لیمو ۱قاشق غذاخوری.

خواص: این چای آرام بخش، طبیعتی گرم دارد و مناسب برای درمان بی خوابی های شبانه، میگرن، سردرد، طپش قلب و آسم بوده؛ ضمن تقویت معده و آثار ضد نفخ، حافظه را نیز بهبود می بخشد.

دمنوش گیاهی دارچین:

ترکیبات: دارچین، چندقلم آسیاب نشده.

خواص: طبیعت گرم و خشک دارچین از آن یک محرک عالی اعصاب ساخته است که ضمن دارا بودن خواص نشاط آوری و رفع دلهره، شستشودهنده کلیه، دفع کننده اخلاط رطوبتی، تقویت کننده قوه باه و موثر در درمان پا دردهای رطوبتی است.

دارچین علاوه بر تقویت کبد و معده، اشتها آور نیز بوده، بوی بد دهان را برطرف می کند.

جالب است که بدانید طبق نظر اطبای قدیم، اثر مثبت دارچین بر اعصاب، تا ۱۵سال در بدن ماندگار است.

زنان باردار بهتر است در مصرف دارچین کمی احتیاط کنند

دمنوش گیاهی میوه گل نسترن:

ترکیبات: میوه گل نسترن ۱۵عدد.

خواص: این چای با طبیعتی معتدل و تا حدی خشک؛ سرشار از ویتامین ث بوده، در پیشگیری و درمان سرماخوردگی موثراست.

میوه گل نسترن، فشارخون را کم کرده؛ ورم و درد کلیه را التیام و آن را شستشو می دهد؛ معده را تقویت می نماید و اثرات ضد اسهالی دارد.

دمنوش گیاهی زیرفون:

ترکیبات: زیرفون ۱قاشق غذاخوری.

خواصّ: طبیعت زیرفون، گرم است و مصرف زیاد آن می تواند فشارخون را کاهش دهد.

این چای در درمان ناراحتی های عصبی و تشنج ها، مـیـگـرن های مزمن، بی خوابی، سردرد، بیماری های ریوی و زکام، غلظت خون، استفراغ، روماتیسم، آرتروز، نقرس و دردهای سیاتیکی کاربرد دارد.

باز هم باید یادآوری کنیم که مصرف زیرفون برای خانم های باردار ممنوع است.

 

چند وقتی است دمنوش‌های گیاهی و میوه‌ای مورد استقبال و مصرف برخی خانواده‌ها قرار گرفته است. البته این استقبال دلایل مختلفی دارد؛ برخی برای نفع درمانی از این دمنوش‌ها استفاده می‌کنند.

تعدادی برای تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه آن را جایگزین چای کرده اند و بعضی هم به خاطر آن که به اطرافیان ثابت کنند آدم شیک و باکلاسی هستند، جعبه آن را روی میز کارشان می گذارند یا برای پذیرایی استفاده می کنند، اما پرسش اینجاست چه تفاوتی میان دمنوش با جوشانده گیاهی وجود دارد؟ آیا به دمنوش ها رنگ و طعم اضافه می شود؟ دمنوش هایی که حاوی چند گیاه مخلوط است تاثیر بهتری دارد یا آنهایی که از یک گیاه تهیه شده است؟ آیا از دمنوش ها همچون چای می توان به صورت روزانه استفاده کرد؟ مصرف دمنوش ها به شکل کیسه ای بهتر است یا فله ای؟

فرق دمنوش با جوشانده در چیست؟

اغلب گیاهان بافت سفت و خشنی دارند که بدن قادر به هضم این بافت و دسترسی به ترکیبات مفید آن نیست. در نتیجه برای آن که ما بتوانیم از این ترکیبات سودمند نفع ببریم با خیساندن گیاه در آب، دم کردن یا جوشاندن به اثرات مهم آن دست می یابیم. البته باید بدانید دم کردن و جوشاندن گیاهان دو روش مختلف است و نوشیدنی حاصل از هر روش، خاصیت و تاثیر جداگانه ای بر بدن می گذارد.

بیشتر ادویه‏ها، میوه‏ها، برگ، ساقه یا ریشه گیاهان را می ‏توان خشک و پودر کرد و برای تهیه دمنوش استفاده کرد. در این روش گیاه را کوبیده و در آب جوشیده شده به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در حالی که در ظرف بسته است، روی بخار ملایم قرار می دهند و بعد صاف می کنند. نوشیدنی حاصل از برگ های چای، گل گاوزبان، گل ختمی، به لیمو، سنبل الطیب یا انواع چای میوه ای نوعی دمنوش گیاهی است، اما در مقابل اگر گیاه را مستقیم با آب سرد یا گرم بجوشانند جوشانده ای به دست می آید که خاصیت و اثر آن قوی تر از دمنوش است، چراکه حین جوشاندن مواد بیشتری از گیاه خارج می شود و توصیه آن است برای مصارف روزانه از دمنوش استفاده شود. البته به این معنا نیست که جوشانده بر دمنوش برتری دارد و تصمیم بگیرید هر نوع گیاهی را در آب بجوشانید تا نفع بیشتری از آن ببرید.

بسیاری از گیاهان باید به صورت دمکرده استفاده شود و اگر بر اثر ناآگاهی یا غفلت جوشانده شود خاصیت آن تغییر می کند و گاهی موادی از گیاه آزاد می شود که دارای عوارض ناگواری خواهد بود. در نتیجه از جوشاندن گیاهانی که به صورت فله ای عرضه و توسط افراد ناآگاه و بی تجربه برای درمان دردی پیشنهاد می شود، اجتناب کنید.

به دمنوش ها رنگ و طعم می زنند؟

گاهی هنگام مصرف برخی دمنوش های گیاهی یا میوه ای طعم و بوی تندی احساس می شود و در تماس با آب جوش رنگی قوی از آن تراوش می شود که به نظر می رسد سنتزی و مصنوعی باشد. در این خصوص لازم است بدانید برخی دمنوش های گیاهی مثل دمنوش نعناع یا دارچین به طور طبیعی رنگ یا اسانس تندی دارند و بخصوص آن که اگر بخوبی ریز شده و درون کیسه های کاغذی بسته بندی شده باشد، در تماس با آب جوشیده، رنگ یا ماده معطر آنها سریع استخراج می شود.

انواع دمنوش ها

در واقع اغلب دمنوش ها بجز چای به دلیل آن که اسانس زیادی دارد کمتر دارای رنگ و طعم مصنوعی است، اما این نشان دهنده آن نیست که همه تولیدکنندگان متعهد بوده و درون دمنوش های کیسه ای از گیاه خالص استفاده می کنند.

اما چرا برخی دمنوش ها رنگ و بو ندارد و مزه آب می دهد؟ برخی گیاهان اسانس و رنگ ضعیفی دارند و باید مدت زمان بیشتری دم بکشند تا اسانس آن خارج شود، ولی اگر این مدت زمان سپری شد و اثری از رنگ و خاصیت نبود به تقلبی بودن محصول مشکوک شوید. دمنوش های کیسه ای چون حاوی گیاه پودر شده است طی پنج تا ده دقیقه دم کشیده و رنگ و اسانس شان خارج می ‏شود، اما گیاهانی که به صورت برگ، ساقه و ریشه کامل هستند باید بیشتر و گاهی تا ۲۰ دقیقه دم بکشند.

شاید این پرسش مطرح شود آیا گیاهان یا میوه هایی که برای تهیه چای گیاهی یا همان دمنوش با هم مخلوط می شود، می تواند بر هم تاثیر منفی گذاشته یا از اثرات یکدیگر بکاهد؟ با توجه به این که بر اثر مخلوط کردن چند گیاه، خاصیت درمانی، اثرات تقویت کنندگی و آرام بخشی دمنوش ها افزایش یافته و گاهی هم از میزان عوارض جانبی گیاهان کاسته می شود، اما باید بدانید در مواردی هم تداخل اثر چند گیاه با یکدیگر می تواند از خواص دمنوش کاسته یا با ایجاد سمیت موجب بروز عوارض جزئی یا شدید در مصرف کننده شود.

گیاهان به خاطر مواد اولیه و مواد شیمیایی فعال خود استفاده می شوند؛ در مقادیر کم، آن ها عموماً ایمن هستند، اما مصرف بیش از حدشان می تواند منجر به مسموممیت و اثرات جانبی منفی شود.در بیشتر موارد مقدار کمی چای (1 تا 2 فنجان در روز) برای لذت بردن از مزایای سلامتی آن، کافی است.

با توجه به این که گیاهان دم کردنی به دو شکل کیسه ای و فله ای در بازار موجودند و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند، پیشنهاد می شود برخی گیاهان مثل دارچین، رازیانه و زیره را به شکل فله ای تهیه و خودتان به میزان مورد نیاز پودر کنید، زیرا پس از خرد شدن، مواد موثر گیاه به مرور از بین می رود. در مورد سایر دمنوش های فله ای نیز چون از نظر کیفیت، رنگ و بو بیشتر قابل بررسی است اگر از محل معتبری تهیه شود بهتر از انواع دمنوش های کیسه ای است، اما اگر مصرف دمنوش کیسه ای برایتان راحت تر است انواعی را که به تاریخ تولید نزدیک ترند انتخاب کنید.

دمنوش‏ها حاوی ترکیبات مفیدی است که بر اثر گذشت زمان با اکسیژن هوا وارد فعل و انفعالات شده و از مزیتشان کاسته می شود. دمنوش‏ها در محیط خشک، خنک و در سایه دو تا سه ماه قابل نگهداری بوده و بیش از این زمان اگرچه طعم آن تغییر نمی کند و فاسد نمی شود، اما به مرور از فواید آن کاسته می شود.

مصرف دمنوش سرد بجز برای برخی گیاهان خاص توصیه نمی شود، زیرا بر اثر سرد شدن، برخی مواد مؤثر دمنوش از بین می رود و اثر نوشیدنی کم می شود. بهتر است دمنوش حداکثر ظرف یک تا دو ساعت میل شود

زنجبیل طعم و عطری قوی دارد و شاید موردپسند همه واقع نشود. اما باید بدانید خاصیت درمانی زیادی داشته و از جمله می توان به تقویت سیستم دفاعی بدن اشاره کرد که برای روزهای سرد سال بسیار مفید است. بنابراین برای خوش طعم کردن دمنوش زنجبیل بهتر است کمی عسل و آب لیموترش در آن ریخته و از این ترکیب جالب، لذت ببرید.

برای تهیه این دمنوش باید یک قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده و یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را درون ۳ پیمانه آب مخلوط کنید. سپس آنها را روی حرارت بگذارید تا بجوشند. پس از جوشیدن، شعله را کم کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت کم اجاق، دم بکشند.

دمنوش را در لیوان ریخته، کمی آب لیمو ترش درون آن چکانده و نوش جان کنید.

از گل های گیاه اسطوقدوس هم می توانید یک دمنوش عالی و آرامش بخش تهیه کنید. گل های بنفش این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید هستند. از جمله می توان به معالجه سرماخوردگی اشاره کرد که برای این روزهای سرد پائیزی و زمستانی کاملا مناسب به نظر می رسد. البته برای درمان دیابت، روماتیسم، میگرن و بیماری های صفراوی نیز به وفور از آن استفاده می شود.

انواع دمنوش ها

برای تهیه چای با اسطوقدوس، یک مشت برگ خشک نعنا را با ۲ قاشق غذاخوری گل های اسطوقدوس درون قوری بریزید. سه پیمانه آب داغ درون آن ریخته و روی حرارت بگذارید تا به مدت ۵ دقیقه دم بکشد. سپس با عسل یا هر شیرین کننده دیگری آن را مخلوط کرده و بنوشید.

شما میتوانید دمنوش و چای و یا مواد غذایی خود را به صورت آنلاین در مشهد از هایپر 724 سفارش داده و درب منزل خود تحویل بگیرید . حتی درایام تعطیل هم سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 نیز وجود دارد.

همچنین خرید و تحویل سفارش برای شهر تهران و دیگر شهرستان ها از هایپر 724 امکان پذیر می باشد.