Mint extract
خواص عرق نعنا و مضرات آن

عرق نعنا

نعناع گیاهی محبوب و خوشبو کننده مشهور دهان است که صدها سال است که به دلیل خاصیت دارویی از آن استفاده می شود. از نعناع می توان در بسیاری از آماده سازی های آشپزی به شکل تازه یا خشک استفاده کرد. طبع نعناع گرم و خشک است.

properties sweat mint 2

از هر گیاهی مانند برگ نعناع، بیدمشک، ریحان، گل محمدی یا زیره که دارای رایحه و اسانس باشد، می توان عرقیات گیاهی تولید کرد. برای تولید عرق گیاهی، ابتدا آب و ماده معطر که همان گیاه باشد، می جوشانند. پس از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی یا صنعتی انجام می شود و مایعی که با تقطیر به دست آمده ، همان آب معطری است که ما ایرانی ها به آنها عرق گیاهی می گوییم. طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکول های آب نفوذ می کند و در اصطلاح علمی، آب معطر مقطر تولید می شود. این آب های معطر مقطر، علاوه بر طعم و رایحه خوبشان، خواصی هم برای بدن دارند. ما ایرانی ها معمولا فقط به مایعی که از گلبرگ های گل محمدی تهیه می شود، «گلاب» می گوییم و سایر آب های معطر مقطر را «عرق گیاهی» یا «طبی» می نامیم.

نعناع به تنظیم آرامش عضلات کمک می کند. نعناع گیاهی آرامبخش است که هزاران سال از آن استفاده کرده است تا به تسکین معده یا سوء هاضمه کمک کند.

خواص عرق نعنا و مضرات آن

استفاده از عرق نعناع به عنوان یک درمان برای طیف وسیعی از شرایط گوارشی، از جمله سوء هاضمه ، سندرم روده تحریک پذیر، درد معده در کودکان است. نعناع در برابر میکروبهای مضر عمل می کند ، آرامش عضلات را تنظیم می کند و به کنترل التهاب کمک می کند.

اگر دچار معده درد هستید ، نوشیدن یک فنجان عرق نعناع می تواند معده را آرام کند و با متعادل کردن فرآیند گوارش و تسکین التهاب احتمالی، گوارش را بهبود بخشد.همچنین عرق نعناع به دلیل گیاهی بودن، فیبر بالایی دارد که معده درد ناشی از یبوست یا سوء هاضمه را تسکین می دهد.

افرادی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند، یک ربع قبل و بعد از مصرف غذا ، نصف استکان عرق نعنا مصرف کنند چرا که مصرف نعنا، میزان چربی سازی را در بدن کاهش می دهد. افرادی که اقدام به لاغری و کاهش وزن می کنند، ممکن است به دلیل اینکه چاق شدند دچار مزاج سرد شوند، در نتیجه از عوارض ساده ی آن ایجاد یبوست و نفخ معده است.

شیر مادر هنوز هم، روش درست انتقال مواد مغذی از جسم مادر به نوزاد است. علم نیز با یافتن فواید متعدد شیردهی برای مادر و نوزاد، این مسئله را تایید می‌کند. متاسفانه، شیردهی باعث بروز ناراحتی‌هایی از جمله آسیب نوک سینه برای مادر می‌شود. عرق نعنا می‌تواند راهی برای حل این مشکل باشد. استفاده از عرق نعنا برای درمان ترک و درد نوک سینه به ویژه برای مادرانی که نخستین تجربه شیردهی را دارند موثر است.

عرق نعناع حاوی منتول کافی برای درمان بسیاری از مشکلات تنفسی مخصوصا مشکلات ناشی از احتقان و التهاب به کار می‌رود. عطر عرق نعنا که به اندازه خود روغن منتول قوی نیست می‌تواند به رفع احتقان بینی، گلو، نایژه‌ها و ریه کمک کند. به همین دلیل است که نوشیدن عرق نعنا به عنوان یک دمنوش گیاهی نه تنها جسم و ذهن را شاداب و تازه می‌کند بلکه سیستم گردش اکسیژن را نیز بهبود بخشیده و شما را سالم‌تر می‌کند

برای مصرف این عرق های سنتی حجم کاملا مشخصی وجود ندارد و مقدار مصرف در گروه های سنی و جنسی مختلف متفاوت است . در صورت احساس نفخ و دل درد یک استکان عرق نعناع در هر وعده، مناسب است اما اگر غلظت و بوی عرق نعناع زیاد باشد نصف استکان از آن را مصرف کنید.

نعناع ماده‌ای به اسم منتول دارد که باعث احساس خنکی در دهان می‌شود. منتول اثر ضد درد خوبی دارد اما در عرق نعناع این ماده خیلی کم است؛ بنابراین اگر به دنبال اثر ضد دردی هستیم باید از منتول استفاده کنیم. پمادهای منتول دارای این خاصیت ضد درد بوده و برای دردهای استخوانی مفید است. نعناع موضعی به صورت پماد و کرم برای دردهای استخوانی استفاده می‌شود و برای دردهای گوارشی مثل دل درد می‌توانید از عرق نعناع استفاده کنید. در ضمن افرادی که خسته‌اند اگر مقداری نعناع بخورند، حال عمومی بهتری خواهند یافت.

در مورد میزان مصرف این گیاه هم باید بدانید که هر بار نصف استکان عرق نعناع کافی است. مصرف طولانی عرق نعناع به صلاح نیست. این گیاه عارضه خاصی ندارد ولی برای برخی افراد ممکن است ایجاد حساسیت کند.مصرف عرق نعناع بعد از غذا به میزان نیم استکان مفید است که باعث کاهش نفخ می‌شود و به هضم غذا هم کمک می‌کند. از اسانس این گیاه باید کمتر استفاده شود؛ مثلا 2، 3 قطره یا فقط یک قطره کافی است چون اسانس آن خیلی غلیظ است و ممکن است دهان را بسوزاند؛ بنابراین بهتر است در آب پخش شده یا همراه با غذا خورده شود.

تسکین دردهای معده و رفع نفخ معده اصلی ترین و شناخته شده ترین خاصیت عرق نعنا می باشد؛ همچنین استفاده و تهیه این عرق گیاهی می‌تواند باعث آرام بخشی و خنک شدن زبان و گلو شما شود. توجه داشته باشید که اگرچه عرق نعنا خواص بسیار زیادی دارد اما استفاده بیش از حد آن می‌تواند موجب حساسیت و در مواقعی مسمومیت نیز شود به همین دلیل بهتر است هر روز از این عرق گیاهی استفاده نشود . در صورت امکان به همراه غذا مصرف شود.

اگر شما نیز درباره خواص عرق نعنا تحقیقاتی انجام داده باشید حتما شنیده‌اید که برخی از افراد باور غلطی درباره تاثیر مثبت عرق نعنا برای رفع درد یبوست دارند : برخی از افراد به غلط بر این باورند که استفاده نعنا باعث هضم راحت تر غذا و پیشگیری از ناراحتیهای گوارشی می‌باشد. این باور به کل اشتباه بوده و در نقطه مقابل یعنی رفع اسهال استفاده می‌شود.

در نتیجه نه تنها عرق نعنا برای درمان یبوست مناسب نمی‌باشد بلکه به دلیل خاصیت گرم و ضد اسهال آن می‌تواند یبوست را برای شما تشدید کند. بنابراین افراد مبتلا به یبوست می‌بایست با دقت بیشتری عرق نعنا را مصرف کنند.

نعناع برای درمان خشکی و ترک کف پا مفید می باشد.

برگ های تازه نعناع را در آب گرم بریزید و سپس پاهای خود را در آن فرو کنید و بگذارید بماند تا ترک پاشنه پا درمان شود.

با شروع شیردهی، نوک پستان اغلب متورم می شود و ممکن است هنگام شیردهی به شدت درد ایجاد شود.
می توانید پنبه را در عرق نعناع قرار دهید و آن را روی نوک پستان بمالید. این کار به شما کمک می کند از درد و التهاب خلاص شوید.

خواص ضد باکتری عرق نعناع باعث افزایش انعطاف پذیری بافتی و جلوگیری از درد شدید نوک پستان می شود

پزشک ممکن است شما را به نوشیدن عرق نعناع تشویق کند تا درد ناشی از سزارین کاهش یابد.

خواص عرق نعنا و مضرات آن
هنگامی که عرق نعناع مصرف می کنید، بهتر است میزان مصرف خود را به یک یا دو فنجان در روز محدود کنید.
عرق نعناع حاوی مقدار کمی از متانول است، بنابراین مصرف فقط چند فنجان در شیر مادر تأثیری نخواهد داشت.

عرق نعناع تقویت کننده انرژی است و در هنگام شیر دادن به شما کمک می کند تا بر استرس و اضطراب غلبه کنید.
متانول موجود در عرق گیاهی به عنوان یک آرامبخش عضلانی عمل می کند و از استرس جلوگیری میکند.
نوشیدن عرق نعناع قبل از رفتن به رختخواب کمک می کند خواب راحتی داشته باشید.

بعد از زایمان، اکثر مادران افزایش وزن دارند بخصوص پس از زایمان سزارین این مسئله بیشتر دیده می شود.
با مصرف عرق نعناع می توانید از افزایش وزن خلاص شوید. چای گیاهی بعنوان یک مهارکننده اشتها عمل می کند.
نوشیدن ترکیبی کامل از چای سبز و چای نعناع می تواند میزان متابولیسم را تنظیم کند و مانع از افزایش وزن میشود.

برگ های نعناع حاوی بالاترین مقدار آنتی اکسیدان نسبت به سایر گیاهان موجود می باشند. روغن نعناع شامل اسیدهای فنولیک, فیتوسترون, ساپونین ها, تریترپین ها, فلانوئیدها، کاروتنوئید, آنتوسیانین ها و غیره است. روغن نعناع به طور گسترده برای مصارف مختلفی استفاده می شود. این روغن امروزه به طور گسترده ای در آماده سازی خوراک ها, عطرها و برای درمان انواع مختلفی از مشکلات استفاده می شود.

نعناع ویژگی های آرامش بخش دارد و برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است، چون باعث انسداد در لوله بینی می شود با این حال, مقدار و فراوانی مصرف نعناع باید کنترل شود چون استفاده بیش از حد ممکن است منجر به سوزش بینی و معده شود.

مصرف نعناع این اطمینان را می دهد که انرژی اضافی را به شیوه ای سالم از دست دهید. نعناع, آزادسازی آنزیم های گوارشی بدن را قادر به مصرف چربی بیشتری به منظور تولید انرژی می کند. استراتژی دیگر استفاده از نعناع با سایر غذاهایی است که برای بهبود سلامتی مانند لیمو شناخته می شوند. می توانید آب را با نعناع و لیمو مخلوط کنید، این یک روش کلاسیک برای آماده کردن بدن برای یک مسیر سالم جدید است و برای شما کم کردن وزن را به شیوه ای سالم و طبیعی آسان تر می کند.

نعناع برای کار کردن موثر کبد شناخته شده است و نعناع به خاطر وجود مواد مغذی ضروری و خواصی چون آرامش بخشی و تسکین دهنده اش, یک گیاه بسیار مفید برای افزایش قدرت کبد است.

نعناع یک محرک طبیعی بسیار معطر است که باعث افزایش انرژی در بدن می شود. می تواند به صورت روغن یا تنفسی یا به صورت بخار به کار رود تا افسردگی و خستگی را بکاهد. ذهن را تحریک می کند, به آن نیرو می بخشد و حالت و کارکرد جامع بدن را افزایش می دهد.

برگ های تازه نعناع برای درمان آکنه و جوش صورت مفید هستند.

  • برگ های تازه نعناع را با گلاب مخلوط کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

روغن نعناع برای درمان آفتاب سوختگی و درد ناشی از آن مفید می باشد.

  • مقداری روغن نعناع را با کمی روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را به طور مستقیم بر روی آفتاب سوختگی بمالید.

برگ های نعناع پوست سر را تمیز می کند به عنوان یک درمان گیاهی و طبیعی برای خارش موی سر استفاده می شود.

  • برگ های تازه نعناع را در آب گرم بریزید و بگذارید بماند تا عصاره آن در بیاید سپس آن را صاف کنید و بر روی موها و پوست سر بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

روغن نعناع برای درمان شپش سر مفید می باشد.

  • مقداری روغن نعناع را بر روی پوست و موی سر بمالید، بگذارید مدتی بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید

بخور صورت باعث ریلکس شدن پوست، باز شدن منافذ، افزایش خون رسانی و تمیز و درخشان شدن پوست می‌شود. با استفاده از دو تا سه استکان آب جوش و برگ نعنا (یا عصاره و روغن) به مقدار لازم می‌توان صورت را بخور داد. البته باید توجه داشت که نباید در این کار افراط کرد. هفته‌ای یک یا دو بار کافی است.
نهایتا ده عدد برگ تازه نعناع را به خوبی له و با یک قاشق چایخوری عسل طبیعی مخلوط کنید تا ماسک آماده شود. این ماسک را روی تمام پوست و یا فقط روی بخش‌های جوش دار و لک شده پوست بزنید و سی دقیقه منتظر بمانید و بعد با آب، صورت را بشویید. هر دو روز یک بار (یک روز در میان) از این ماسک استفاده کنید.

خواص عرق نعنا و مضرات آن

همچنین با استفاده از این ماسک نعنا می‌توان از سیاهی دور چشم رهایی پیدا کرد که برای این منظور بهتر است، سه بار در هفته از آن استفاده کنید.

مضرات  جانبی عرق نعناع :

– افرادی که به خود گیاه نعناع حساسیت دارند و با خوردن آن دچار واکنش های آلرژیک می شوند، نه تنها عرق نعناع، بلکه هیچ یک از محصولاتی را که بر پایه گیاه نعناع تولید شده است، نباید مصرف کنند.

– در مورد میزان مصرف این گیاه هم باید بدانید كه هر بار نصف استکان عرق نعناع کافی است.

  1. مصرف روزانه بیش از نصف لیوان از عرق نعناع ممکن است باعث رفلاکس معده شود
  2. همچنین به دلیل اثر شل‌کنندگی دریچه تحتانی مری، مصرف آن در افرادی که برگشت اسید معده به مری (رفلاکس معده) دارند، بایستی با احتیاط همراه باشد.
  3. عرق نعناع اسانس بالا دارد بنابراین حتما باید رقیق شود
  4. مصرف عرق نعناع در اوایل بارداری بایستی با احتیاط و نظر پزشک همراه باشد, در زمان بارداری با احتیاط و اعتدال مصرف شود
  5. در افراد با ناراحتی معده با توصیه پزشک مصرف گردد.
  6. به دلیل اینکه “زخم معده” در محیط اسیدی اتفاق می‌افتد و افزایش ترشح اسید باعث باز ماندن دهانه معده می‌شود. کسانی که مبتلا به “زخم معده” هستند باید در مصرف نعناع و عرق نعناع احتیاط کنند.
  7. مصرف زیاد عرق نعناع باعث ایجاد یبوست می‌شود
  8. زیاده‌روی در مصرف عرق نعناع و مصرف آن به طور مداوم و طولانی مدت ممکن است سبب بالا رفتن فشار خون و برخی ناراحتی‌های گوارشی شود.
  9. افرادی که به گیاه نعناع حساسیت دارند، بایستی در مصرف عرق نعناع احتیاط کنند.
  10. زیاده‌ روی در مصرف نعناع و فراورده‌های آن نظیر عرق و اسانس نعناع برای کودکان و نوزادان مضر بوده بر سیستم گوارش، حرکات تنفسی و قلب کودک تاثیر منفی می‌گذارد

خواص عرق نعنا و مضرات آن

شما نیز میتوانید عرق نعنا و سایر عرقیجات  و دیگر مواد غذایی خود را به صورت آنلاین از سایت هایپر 724 در مشهد سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید . هایپر 724 در ایام تعطیل هم درخدمت شما عزیزان میباشد.

خرید و تحویل سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 برای تهران و  شهرستان ها امکان پذیر می باشد.