rosewater
خواص و مضرات گلاب

گلاب

فصل بهار بهترین زمان برای چیدن گل محمدی و تهیه گلاب از آن می باشد. گلاب از گیاهی با نام Rosa damascene گرفته می شود، که یکی از گونه های گل رز است. این گونه گیاهی به فراوانی در ایران کشت داده می شود و با نام گل محمدی مشهور است. گل رز در اکثر نقاط دنیا به عنوان پادشاه گل ها شناخته می شود. عصاره این گیاه علاوه بر صنعت عطرسازی، اثرات درمانی هم دارد و دارای ترکیبات مفیدی چون ترپن ها، گلیکوزیدها، فلاوونوئیدها، آنتوسیانین ها و… است و دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضد درد، ضد تشنج ، ضد برونشیت و… می باشد.

گلبرگ ها و روغن گل سرخ، حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند که به محافظت از سلول ها در مقابل آسیب کمک می کنند. مطالعات نشان می دهند، این آنتی اکسیدان ها پتانسیل مهار پراکسیداسیون لیپیدها (که باعث ایجاد محافظت سلولی می شوند) را دارند.

خواص گلاب برای پوست :

یکی از خواص گلاب برای پوست ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است. این خاصیت گلاب می تواند علاوه بر بهبود سریع تر زخم ها، به تمیز نگه داشتن و مقابله با عفونت های ناشی از بریدگی و سوختگی کمک کرده و همچنین روند بهبود بریدگی، سوختگی و حتی جای زخم را تسریع کند.

گلاب اغلب در محصولات آرایشی به منظور کاهش چین و چروک پوست صورت استفاده می شود؛ چرا که این ماده دارای اثرات ضد پیری است. استفاده از گلاب به صورت موضعی علاوه بر تسکین پوست تحریک شده؛ ممکن است بروز چین و چروک را نیز کاهش دهد.

خواص و مضرات گلاب

اسانس روغنی گل سرخ دارای خاصیت ضد میکروبی است. تحقیقات نشان می دهند که اسانس روغنی و عصارۀ تام گلاب، دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی در مقابل سویه های استافیلوکوک اورئوس (عامل ایجاد آکنه)، باکتری اشرشیا کلای، کروموباکتریوم ویولاسوم و چندین نوع باکتری دیگر است. از آنجایی که گلاب حاوی روغن گل سرخ است، به سالم ماندن پوست شما نیز کمک می کند.

  • چند رشته زعفران را در نصف فنجان گلاب خیس کرده و مخلوط را در یک بطری نگهداری کنید. صورت خود را با پاک کننده شسته و سپس پد پنبه ای را به مخلوط آغشته کنید. در ادامه آن را روی پوست تان بمالید و صبر کنید محلول کاملاً خشک شود. این ترکیب باعث روشن شدن پوست تان نیز می شود.

 

  • اگر پوست تان خشک است ۵ میلی لیتر گلیسرین را به ۳۰ میلی لیتر گلاب اضافه کنید. برای پوست های مختلط ۵ میلی لیتر گلیسرین و سرکه سیب را به ۳۰ میلی لیتر گلاب اضافه کنید. برای پوست چرب، ۵ میلی لیتر سرکه سیب را با ۵۰ میلی لیتر گلاب ترکیب کنید

 

  • 10 تا ۱۵ برگ ریحان مقدس کوبیده و له شده را به ۲۰۰ میلی لیتر گلاب اضافه کنید. مخلوط را داخل یک بطری بریزید و به مدت چند ساعت درون یخچال قرار دهید؛ سپس آن را روی محل آسیب دیده اسپری کنید.

مخلوط گلاب با ریحان مقدس دارای خواص خنک کنندگی فوق العاده ای است. ریحان مقدس خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد. این محلول به آرام کردن پوست، درمان آفتاب سوختگی و بهبود لکه های قرمز آن کمک زیادی می کند.

استفاده بیش از حد از صابون ها و پاک کننده های صورت می تواند تعادل پوست را به هم بزند و باعث رشد باکتری هایی شود که عامل ایجاد آکنه و جوش صورت هستند.گلاب خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد و با از بین بردن باکتری های پوست و کاهش چربی پوست به درمان آکنه و جوش صورت و همچنین جای جوش کمک می کند.

خواص ضد التهابی و خنک کننده گلاب علاوه بر پاکسازی پوست صورت می تواند به راحتی به درمان پف زیر چشم کمک کند.

کافی است دو پد پنبه ای را به گلاب آغشته کنید و بر روی چشم ها بگذارید و پس از 10 تا 15 دقیقه بردارید.

گل محمدی و گلاب دارای ترکیباتی است که برای محافظت از پوست مناسب می‌باشند. پوست را نرم می‌کند و درخششی سالم و طبیعی را برایتان به ارمغان می‌آورد. ترکیبات آنتی اکسیدانی گلاب باعث قوی شدن سلول‌های پوست و القای تولید مثل در سلول‌های بافت پوستی می‌شود.

 

  • به جای بسیاری از پاک کننده های شیمیایی می توانید از گلاب استفاده کنید

 

  • برای درمان اگزما، التهاب پوستی و آکنه و نیز اسکار، بریدگی ها و زخم ها می توان از گلاب به صورت موضعی استفاده نمود

 

  • گلاب مرطوب کننده، نرم کننده، خنک کننده، هیدراته کننده و بازسازی کننده پوست است

 

  • برای رنگ دهی طبیعی به لب ها می توان از گلبرگ‌های گل محمدی استفاده نمود

 

  • از گلاب به عنوان تونر در درمان آفتاب سوختگی می توان کمک گرفت

 

  • اثرات ضدباکتریال و ضد قارچی گلاب بر روی پوست به اثبات رسیده است

 

  • اثرات تغذیه کننده و مرطوب کننده گلاب باعث افزایش کیفیت موها می شود

 

یکی از روش های طبیعی برای کاهش مو های زاید بدن استفاده از ترکیب گلاب و زاج می باشد؛ نصف قاشق چای خوری پودر زاج را با 3 قاشق غذا خوری گلاب و دو قطره روغن زیتون ترکیب کنید، مخلوط را بر روی مو های زائد پست بمالید و بگذارید 1 ساعت بماند سپس با آب سرد بشویید.

گلاب در دوران بارداری باعث بهبود خلق و خو و کاهش استرس و افسردگی زنان باردار می شود.

گلاب برای درمان سردرد و میگرن در زنان باردار مفید می باشد.

در دوران بارداری پوست ممکن است چرب یا خشک شود و جوش بزند استفاده از گلاب علاوه بر درمان پوست خشک و چرب می تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند.

مصرف نوشیدنی گلاب در دوران بارداری به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای درمان معده درد، یبوست و بواسیر یا هموروئید در زنان باردار مفید می باشد.

گلاب باعث کاهش درد و بهبود خلق و خو و آرامش پس از زایمان می شود.

گلاب دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید است. گفته می شود که گلاب یک آنتی بیوتیک طبیعی است.

گلاب با افزایش جریان صفراوی به درمان نفخ، معده درد، زخم معده و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. علاوه بر این گلاب یک ملین طبیعی بوده و با بهبود حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند.

گفته می شود که گلاب به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای کاهش فشار خون بالا مفید می باشد. همچنین به دلیل خواص ضد التهابی برای تقویت قلب و پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی مفید می باشد.

خواص و مضرات گلاب

بخور گلاب باعث احساس آرامش می شود و از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کند. یک پروتئین به نام آمیلوئید بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد و باعث آلزایمر می شود، خوشبختانه گلاب بازدارنده عملکرد آمیلوئید می باشد.

تحقیقات نشان داده است که گلاب دارای خواص ضد استرس و ضد افسردگی است و می تواند در بدن شرایطی  مشابه دیازپام ایجاد کند.

یکی از روش‌های طبیعی و موثر برای افزایش نشاط و کاهش خستگی بدن گنجاندن عرقیجات گیاهی همچون عرق گلاب خنک به برنامه غذایی است. نوشیدن گلاب خنک در تابستان و حتی ماه‌های پیش از شروع تابستان به کاهش میزان حرارت بدن و همین‌طور تقویت بدن و افزایش توان بدن کمک می‌کند. البته باید توجه داشت که بهتر است برای مصرف روزانه گلاب حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت و متناسب با نوع مزاج برای مصرف این عرق گیاهی اقدام کرد.

طرز تهیه شربت گلاب (جلاب):

یک شربت بسیار مفید که به‌سادگی می‌توان از گلاب تهیه کرد «جلاب» است. برای تهیه، به اندازه یک واحد شکر یا نبات و حدود سه واحد گلاب را در یک ظرف ریخته تا حل شود. سپس روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی بجوشد. به آرامی کف روی آن را بگیرید. وقتی حجم آن به نصف رسید کمی زعفران به آن بیفزایید بعد از این که کمی جوش خورد از روی شعله برداشته، مایه شربت عسلی شکلی که به دست می‌آید همان جلاب است که خواص گلاب و زعفران هر دو را دارد. می‌توان برای ایجاد تنوع و افزودن خواص جلاب، مقداری عرق گل‌گاوزبان، بیدمشک، کاسنی یا بهارنارنج (حدود 1 واحد) به شربت اولیه اضافه نموده و سپس عملیات جوشاندن انجام شود. به این ترتیب، خواص این گیاهان دارویی نیز به جلاب اضافه می‌شود از جمله تقویت مغز و اعصاب، رفع خستگی، شادی بخشی و تفریح و بهبوددهندگی عملکرد ریه، کبد و قلب. بنابراین برای بیماری‌های روحی، روانی و افسردگی‌ها و نیز برای حالات ترس و اضطراب، فکر و خیال و همچنین بهبود عملکرد گوارشی، تنفسی و قلبی عروقی انسان بسیار مفید است.

طرز تهیه دمنوش گلاب و دارچین :

  • دارچین : نصف یک عدد چوب (می توان به جایدارچین از عرق آن نیز استفاده کرد )
  • گلاب: به ازای هر نفر یک و نیم قاشق غذاخوری
  • آب جوش : به ازای هر نفریک الی یک و نیم استکان
  • شکر: به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری ( میتوان به جای شکر از نبات نیز استفاده کرد)
  •  عرق کاسنی یا نعنا : به میزان دلخواه

طرز تهیه:

گلاب ، دارچین و شکر را در یک قوری میریزیم و آب جوش به آن اضافه میکنیم .اگر هم تمایل داشتید میتوانید به آن عرق کاسنی یا نعنا هم بیفزایید.سپس آن را روی بخار کتری در حال جوش بگذارید تا به مدت 30 تا 45 دقیقه دم بکشد.

دقت کنید دارچین که از پایه های اصلی این نوشیدنی است دارای خواص بسیار بالایی هست که از جمله آن ها کاهش ابتلا به سرطان و جلوگیری از کاهش ذهنیت و هوش می توان نام برد ، پس بدین منزله است که این دمنوش می تواند علاوه بر یک طعم خوب برای سلامتی و همچنین رفع خستکی شما نیز مفید باشد.

دیگر خواص گلاب:

مطالعات نشان می دهد گلاب تاثیر مثبت در هضم و کاهش مشکلات گوارشی دارد.

همچنین ترشح صفرا را بهبود می بخشد که به نوبه خود برای هضم بهتر مواد غذایی و درمان نفخ و ناراحتی های معده مفید است.

گلاب خاصیت ملین نیز دارد و به رفع یبوست کمک می کند.

گلاب برای درمان یبوست و نفخ دوران بارداری مفید است و به رفع افسردگی شایع دوران بارداری و پس از زایمان کمک می کند.

گلاب همچنین برای بهبود مشکلات پوستی همچون خشکی بیش از حد، چرب شدن یا بروز آکنه و جوش در زنان باردار تاثیر مثبت دارد.

بعد از شستن معمول موها، در مرحله آخر آبکشی موهای خود را با گلاب بشویید.

این کار باعث درخشندگی موها شده و موها را معطر و خوشبو می کند

خواص ضدعفونی کننده و ضد باکتری گلاب برای درمان سریع زخم، سوختگی و عفونت ناشی از آن ها موثر است و به از بین رفتن جای زخم و سوختگی کمک می کند.

خواص و مضرات گلاب

به طور کلی خواص گلاب را میتوان گفت:

  • رفع بی خوابی
  • درمان آفت دهان
  • نرم کننده گلو و مجاری تنفسی
  • کاهش قرمزی و تورم
  • کاهش خونریزی قاعدگی
  • درمان یبوست، نفخ و رفلاکس معده
  • تسکین گلو درد و سرفه
  • رفع سردرد
  • آرامش اعصاب
  • آرامش بخش و ضد استرس
  • تب بر

 

مضرات گلاب:

افرادی که دچار اسهال شدید هستند یا زخم گوارشی و نفخ شدید دارند، همچنین کسانی که دچار بواسیر یا هموروئید می‌باشند بهتر است از گلاب استفاده نکنند

گلاب به شدت مستعد رشد قارچ است ، پس حتما آن را در ظرف در بسته نگهداری کنید

توجه داشته باشید با مصرف گلاب در بالای مایع آن هوا جمع خواهد شد که اکسیژن آن می‌تواند موجب اکسید‌ شدن اسانس گلاب شود که با وجود آن‌که ضرری برای مصرف‌کننده ندارد، فایده‌ای هم نخواهد داشت.

 

توصیه‌ها:

1ـ از آنجا که گلاب در اثر ماندگاری زیاد اثر خود را از دست می‌دهد نباید آن را بیش از یک سال نگهداری کرد.گلاب را بایددر یخچال و ظروف شیشه‌ای رنگی نگهداری کنید و این را بدانید که اسانس گلاب نسبت به مواد تشکیل ‌دهنده ظروف پلاستیکی واکنش نشان داده و کیفیت خود را ازدست می‌دهد. لذا از نگه داشتن در این نوع ظروف اجتناب کنید.

2ـ محیط و تمامی وسایلی که برای تولید گلاب به کار می‌روند باید استریل باشد.زیرا در غیر این صورت، قارچ و کپک می‌تواند در آن رشد کرده و به این ترتیب موجب کدر شدن گلاب و تجزیه مواد موثره آن شود که به این ترتیب نه ‌تنها اثر درمانی نخواهدداشت، بلکه عوارض جانبی نیز دارد لذا ‌هنگام خرید گلاب به شفافیت آن توجه کنید و محصولی را که دارای تاریخ مصرف و کد بهداشتی است انتخاب نمایید.

3ـ توجه داشته باشید با مصرف گلاب در بالای مایع آن ، هوا جمع می شود که اکسیژن آن می‌تواند موجب اکسید‌ شدن اسانس گلاب شود که با وجود آن‌که ضرری برای مصرف‌کننده ندارد، فایده‌ای هم نخواهد داشت.

گلاب به عنوان منبع غنی‌ای از آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند سلول‌های پوست را تقویت کرده و بافت پوست را بازسازی نماید. حتی گلاب گزینه‌ی بسیار مناسبی برای افرادی است که پوستی بینهایت حساس دارند. مطالعات نشان داده‌اند آنتی اکسیدان‌های گلاب، ضد دیابت، ضد درد، ضد ویروس، ضد باکتری و تا حدودی ضد سرطان‌اند.

هر چند هنوز تحقیقات زیادی در مورد این خاصیت گلاب صورت نگرفته، اما ادعا‌هایی وجود دارد که می‌گوید گلاب مو‌ها را تقویت کرده، درخشان‌تر کرده و شوره را کاهش می‌دهد. خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی گلاب می‌تواند از درماتیت سبوره‌ای پوست سر پیشگیری نماید.

خواص و مضرات گلاب

هم اکنون شما میتوانید  گلاب وانواع عرقیجات و دمنوش ها و همچنین دیگر مواد غذایی مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید و درهمان روز سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید . همچنین قابل ذکر است ، فروشگاه هایپر 724 در ایام تعطیل هم درخدمت شما عزیزان میباشد.

خرید و تحویل سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 برای تهران و  شهرستان ها نیز امکان پذیر می باشد.