COVID-19
راه های پیشگیری و انتقال ویروس کرونا و ماندگاری آن برروی سطوح مختلف

 

ویروس کرونا (COVID-19)

ویروس کرونا که تا کنون بیش از  19 میلیون نفر به آن آلوده شده‌اند که بیش از717 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، یکی از موضوعاتی است که منجر به نگرانی و تشویش خاطر افراد زیادی در جامعه شده است. سوالات زیادی در مورد این ویروس از جمله راه‌های پیشگیری از آن، راه‌های انتقال آن و … مطرح شده است.

ویروس کرونای جدید  ۲۰۱۹ ( کووید 19) ، ویروسی است (بطور خاص ویروس کرونا نامیده می‌شود) که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی که برای اولین بار در ووهان چین یافت شد، شناخته شده است. در ابتدا، بسیاری از بیماران این شیوع بیماری در ووهان چین ارتباط با بازار بزرگ غذاها و حیوانات دریایی داشته‌اند و این نشان از این دارد که این ویروس منتقله از حیوان به انسان است. با این حال، تعداد فراینده‌ای از بیماران در معرض و در ارتباط با بازار حیوانات نبوده، که این مورد نشان‌دهنده این است که گسترش و انتقال از شخصی به شخص دیگر نیز در حال وقوع است. در حال حاضر مشخص نیست که تا چه حد آسان یا پایدار این ویروس در بین افراد در حال گسترش است.

8102d4fd74d04670

راه‌های انتقال، دو تا راه اصلی وجود دارد: یکی راه تماسی هست، یکی راه تنفسی هست. خوشبختانه ویروس کرونا، ذراتی که ایجاد می‌کند در سیستم تنفسی تقریبا یک کمی سنگین هستند. یعنی وقتی که ما صحبت می‌کنیم، سرفه می‌کنیم، عطسه داریم، ذرات وقتی که خارج می‌شوند در فاصله حدود یک تا یک و نیم متری ما رسوب می‌کنند. در نتیجه، قدرت واگیری‌شان تقریبا کمتر از ۲ متر است. یعنی اگر ما بتوانیم فاصله مان را تا بیشتر از ۲ متر حفظ کنیم، کمتر دچار در واقع گرفتاری از راه تنفس می‌شویم. پس، از راه تنفس با صحبت کردن، حرف زدن، عطسه کردن منتقل می‌شود.

منتها، یک راه دیگر که خیلی مهم تر است و ممکن است خیلی به آن توجه نشود، راه تماس است. ما دستمان آلوده است، دست به دهان می‌گذاریم، دست به چشممان می‌زنیم، دست به بینی می‌زنیم. این دست آلوده را روی میز می‌گذاریم، کناره صندلی می‌گذاریم، کتابمان را دستمان می‌گیریم، خودکار را دستمان می‌گیریم، غذا درست می‌کنیم، روی کناره آشپزخانه می‌گذاریم. این دست آلوده وقتی روی سطوح قرار می‌گیرد، اگر فرد به‌طور غیرمستقیم بیاید و دست بزند، می‌تواند آلوده شود. این به شکل غیر مستقیم است.

به شکل مستقیم هم هست، مثل دست دادن. ما دست می‌دهیم، مستقیم منتقل می‌کنیم با تماس. به شکل غیرمستقیم این است که ما سطوح را آلوده می‌کنیم، وسایل را آلوده می‌کنیم، یک فرد دیگر وقتی به آن وسایل آلوده دست بزند، می‌تواند اگر دستش را به بینی، دهان و یا به چشم بزند، می‌تواند ویروس را وارد بدن بکند.

اخیرا مقالات جدیدی که صحبت می‌کنند می‌گویند از راه مدفوع هم می‌تواند منتقل شود. پس در نتیجه اگر یک کسی بهداشت توالت را در واقع رعایت نکند، دست را خوب نشوید، می‌تواند آن دست آلوده هم باز آلوده کننده باشد، چه به شکل مستقیم، چه به شکل غیر‌مستقیم، از طریق تماس به دیگران انتقال پیدا کند. “

بهترین کار بعدی که می توانید انجام دهید این است که بهداشت خوبی داشته باشید تا از انتشار باکتری ها و ویروس ها جلوگیری کنید.

بیماری تنفسی شدید (سارس)  نمونه دیگری از کرونا ویروس‌ها هستند که از حیوانات به وجود آمدند و در میان انسان‌ها رشد یافتند.

این ویروس ابتدا در شهر ووهان در استان هوبه­ی در چین منتشر شد. اولین موارد بیماری مرتبط با بازار حیوانات زنده بود، اما ویروس هم‌اکنون در میان انسان‌ها در حال گسترش است. توجه به این امر اهمیت دارد که انتشار فرد به فرد می‌تواند به صورت یک طیف انجام شود. برخی از ویروس‌ها بسیار مفید هستند (مانند سرخک) و برخی ویروس‌ها این‌گونه نیستند.

ویروسی که منجر به بیماری کرونا می‌شود ظاهراً به راحتی و به شکل پایدار در جامعه منتشر می‌شود. انتشار در جامعه بدان معنا است که افراد در مکانی قرار داشته‌اند و به این ویروس مبتلا شده‌اند، و نمی‌دانند که چگونه و در کجا این کار انجام شده است.

راه های پیشگیری و انتقال ویروس کرونا و ماندگاری آن برروی سطوح مختلف

ویروس کرونا منجر به انتقال بیماری  از فرد به فرد دیگر می‌شود. فردی که به کرونا مبتلا شده است می‌تواند بیماری خود را به دیگران منتقل کند. پیشنهاد می‌شود که این بیماران در بیمارستان یا در خانه (بسته به اینکه چقدر بیمار هستند) ایزوله شوند تا زمانی که بهبود پیدا کنند و دیگر خطری برای بیمار کردن دیگران نداشته باشند.

مشخص نیست که آیا دما و آب و هوا می‌تواند روی انتشار کرونا تأثیرگذار باشد یا خیر. برخی از ویروس‌های دیگر مانند سرماخوردگی عمومی و آنفلوانزا در فصل سرما منتشر می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که امکان بیمار شدن با این ویروس‌ها در ماه‌های دیگر وجود ندارد. در حال حاضر، مشخص نیست که آیا انتشار کرونا ویروس با گرم‌ یا سرد شدن هوا کاهش پیدا می‌کند یا خیر. اطلاعات بیشتری باید در مورد انتقال، شدت و سایر ویژگی‌های بیماری حاصل شوند، به تحقیقات در حال انجام است.

در حالی که برخی از دارو­های غربی، سنتی یا خانگی، ممکن است باعث تسکین و کاهش علائم ویروس کرونا شود، هیچ مدرکی مبنی بر اثربخش بودن این داروها در روند پیشگیری یا درمان بیماری وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای پیشگیری یا درمان کرونا، مصرف خودسرانه هیچ دارویی (ازجمله آنتی‌­بیوتیک­‌ها) را توصیه نمی‌­کند. هرچند در حال حاضر، چندین آزمایش بالینی، شامل داروهای غربی و سنتی در حال انجام است. سازمان جهانی بهداشت به محض دستیابی به یافته­‌های بالینی جدید، اطلاعات به دست­‌آمده را منتشر خواهد ساخت.

به یاد داشته باشید درحال حاظر، تنها راه مقابله با این بیماری استفاده از ماسک و شستشوی مکرر دست ها می باشد

توجه:

  • قبل از برداشتن ماسک، دستان خود را توسط شوینده‌­های پایه الکلی یا آب و صابون تمیز کنید
  • ماسک را گرفته و بررسی کنید سوراخ یا پارگی نداشته باشد
  • قسمت فوقانی ماسک (محل قرارگیری نوار فلزی) را پیدا کنید
  • مطمئن شوید که قسمت درست (یعنی قسمت رنگی) ماسک به سمت بیرون قرار گرفته است
  • ماسک را روی صورت خود قرار دهید. نوار فلزی یا لبه سفت ماسک را فشار دهید تا قالب بینی شما شود
  • لبه تحتانی ماسک را پایین بکشید تا دهان و چانه شما را بپوشاند
  • بعد از استفاده، ماسک را درآورید؛ حلقه‌­های لاستیکی را از پشت گوش­های خود خارج کرده و همزمان مراقب باشید که ماسک به صورت و لباس­‌هایتان برخورد نکند؛ چراکه ممکن است سطح ماسک آلوده باشد
  • بعد از استفاده، ماسک را سریعا در یک سطح زباله دردار بیندازید
  • سپس با استفاده از شوینده­‌های پایه الکلی، دست­‌های خود را تمیز کرده و یا در صورت مشخص بودن آلودگی دست‌­ها، را با آب و صابون را بشویید.

راه های پیشگیری و انتقال ویروس کرونا و ماندگاری آن برروی سطوح مختلف

به فاصله زمانی موجود میان ورود ویروس به بدن و شروع علائم بیماری، دوره کمون یا نهفتگی گفته می‌شود. تخمین زده می‌شود دوره کمون COVID-19، بین 1 تا 14 روز باشد؛ این دوره معمولا 5 روز طول می­‌کشد. ارزیابی­‌های حاضر، به محض یافتن اطلاعات بیشتر، بروزرسانی می­‌شوند.

با اینکه یک مورد ابتلا از طریق سگ در هنگ­‌کنگ وجود داشته است، اما تا به امروز هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس از طریق سگ، گربه یا حیوانات خانگی دیگر یافت نشده است .  حیوانات تنها می‌توانند ناقل مکانیکی ویروس کرونا باشند یعنی همانطور که ویروس روی سطوح و لوازم می‌تواند زنده بماند روی بدن حیوانات هم می‌تواند زنده بماند؛ با این حال گزارشی مبنی بر اینکه حیوانات می‌توانند خودشان آلوده یا بیمار شوند یا مهمتر از آن بیماری را انتقال دهند، وجود ندارد و همچنین اگر قرار باشد کرونا ویروس به حیوان منتقل شود اول صاحب حیوان باید مبتلا به بیماری شود و بعد ویروس را به حیوان منتقل کند که طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی، این بیماری به حیوانات منتقل نمی‌شود.

ویروس کرونا عمدتا با سرفه، عطسه یا سخن گفتن فرد آلوده و از طریق قطرات تنفسی منتقل می­‌شود. برای محافظت از خود، دستان خود را به طور کامل و منظم بشورید ، فاصله 1.5 متری خود را با دیگران حفظ و حتمآ از ماسک استفاده نمایید.

اگر در یک متری فرد بیمار قرار بگیرید، ممکن است ویروس را استنشاق کرده و آلوده شوید. همچنین در صورتی که پس از لمس سطوح آلوده، دستان خود را تمیز نکنید، با دست زدن به چشم‌­ها، بینی و دهان خود، به ویروس آلوده خواهید شد

در حالی که هنوز هیچ واکسنی برای جلوگیری از این ویروس تولید نشده است، اما اقدام‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای پیشگیری از مبتلا نشدن به این ویروس انجام دهید.
به گفته رئیس سازمان سلامت جهانی، بهترین روش پیشگیری از این بیماری، شستشوی دست‌ها ،کاهش تماس با افراد دیگر  ، استفاده از ماسک  ، اجتناب از حضور در مکان های شلوغ  و حفظ فاصله با افراد است.

متداول‌ترین شیوه‌ی انتقال بیماری از طریق پخش قطرات آلوده به ویروس در هوا است که روی سطوح می‌نشینند و با لمس سطوح توسط دیگران و سپس لمس صورت، به آن‌ها منتقل می‌شوند.

بنا بر اعلام مسئولان نظام سلامت، هم‌اکنون هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت  ویروس کرونا وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری قرار نگرفتن در معرض ویروس کرونا است که با بکار بردن روش‌های زیر می‌توان به این ویروس مبتلا نشد.

 

راه های پیشگیری و انتقال ویروس کرونا و ماندگاری آن برروی سطوح مختلف

 

راه های پیشگیری از ویروس کرونا:

دست‌هایتان را مکرر با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید.

اگر آب و صابون ندارید، از ضدعفونی کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید.

دهان و بینی‌تان را هنگام عطسه یا سرفه دیگران بپوشانید.

از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا دارند، خودداری کنید.

از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.

در تجمعات انبوه حتما از ماسک استفاده کنید و از روبوسی و دست دادن با دیگران بپرهیزید.

حفظ فاصله یک متری با کسانی که علایم بیماری دارند، ضروری است.

هنگام سرفه یا عطسه، دستمال جلوی دهان گرفته و بعد آن را درون سطل زباله بیندازید.

اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می‌کنید را ضد عفونی کنید.

در مکان‌های شلوغ و حمل و نقل عمومی از لمس وسایل و سطوح عمومی بپرهیزید.

از لمس چشم و صورت خود به ویژه با دست‌های استریل نشده بپرهیزید.

سعی کنید دستکش یکبار مصرف همراه داشته باشید.

از تماس نزدیک با افراد مریض خودداری کنید.

ظروف و وسایل شخصیتان را تمیز و استریل و از دیگران جدا کنید.

همیشه قبل از غذا دست‌هایتان را بشویید.

گوشت و تخم‌مرغ را کاملا بپزید.

هنگام بیماری در خانه بمانید.

 

ویروس کرونا مانند سایر ویروس ها (مثل سرماخوردگی) وقتی فرد سرفه می کند یا عطسه می کند ،

ویروس از طریق قطرات گسترش می یابد. همچنین هنگامی که شخصی یک سطح آلوده مانند دسته درب را لمس کند ، می تواند پخش شود.

بیمارستانها همچنین مکانهای اصلی برای گسترش ویروس هستند جایی که یک بیمار بسیاری از افراد را آلوده می کند. هنگامی که بیماران با علائم مبهم تنفسی به بیمارستان می آیند ، ممکن است کارکنان بیمارستان ندانند که باید احتیاط های خاصی از جمله استفاده از ماسک یا دور نگه داشتن آنها از سایر بیماران را انجام دهند.

ویروس های انسانی کرونا معمولاً از طریق یک فرد آلوده به دیگران منتقل می شوند.

دقت داشته باشید بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، قبل و پس از هر صرف هر وعده غذایی، دست‌های خود را بشوئید.

تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوید اما اگر ناگذیر به انجام این کار هستید، پس از ورود و خروج به منزل، محل کار و اماکن عمومی دست‌های خود را شسته و از محلول‌های الکلی ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.

هنگام شستن دست‌ها توجه داشته باشید که کل دست‌هایتان شامل کف و پشت دست‌ها، میان انگشتان، زیر ناخن‌ها و تا مچ دست‌ها شسته شود. پس از شستن دست‌ها آن‌ها را حتما با حوله گرم و یا دستمال کاغذی خشک کنید. بهتر است برای لمس دستگیره‌های در، در مکان‌های عمومی نیز آن‌ها را با دستمال کاغذی گرفته و باز و بسته کنید.

علائم ویروس کرونا

 

از جمله شایع­ترین علائم:

  • تب
  • سرفه‌­ی خشک
  • خستگی

علائمی که کم­تر شایع است:

  • کوفتگی و درد
  • گلودرد
  • اسهال
  • ورم
  • سردرد
  • از دست دادن بویایی یا چشایی
  • جوش زدن پوست یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا

علائم جدی:

  • به سختی نفس کشیدن یا کم ­آوردن نفس
  • درد یا فشار روی قفسه­ ی سینه
  • از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم

 

راه های پیشگیری و انتقال ویروس کرونا و ماندگاری آن برروی سطوح مختلف

 

ماندگاری کرونا ویروس برروی اجسام مختلف:

مس (سکه ، کتری ، لوازم آشپزی)   :   4 ساعت

غذا _ اب : تا حالا در آب یافت نشده و به گمان نمیرسد بتواند از راه غذا منتقل شود.

فولاد ضد زنگ (یخچال ، قابلمه ، سینک دستشویی و بطری آب ) : 3 تا 7 روز

کارتون ( جعبه های حمل و نقل ) : 1 روز

آلمینیوم (قوطی های نوشیدنی ، قوطی های روغن ، قوطی های کنسرو ) : 2 تا 8 ساعت

کاغذ و دسمال کاغذی ( روزنامه ، مجلات )  : 1 روز

چوب ( مبلمان )  : 4 روز

پلاستیک ( صندلی های اتوبوس ، دکمه های آسانسور ، قوطی های شیر)   :  3 تا 7 روز

فلز (دستگیره های در ، طلا و جواهر ، ظروف نقره )   : 5 روز

شیشه ( آینه ها ، بطری های نوشیدنی ، پنجره ها )  :  حداکثر 5 روز

سرامیک ( ظروف غذا خوری ، سفال ، لیوان های ماگ )  : 5 روز

پارچه ( لباس ) : 2 روز

 

شما میتوانید محصولات آرایشی و بهداشتی ، شوینده و همچنین دیگر کالاهای مورد نیاز خود را به صورت آنلاین در مشهد از هایپر 724 سفارش داده و درب منزل خود تحویل بگیرید . حتی درایام تعطیل هم سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 نیز وجود دارد.

همچنین خرید و تحویل سفارش برای شهر تهران و دیگر شهرستان ها از هایپر 724 امکان پذیر می باشد.