limon
لیمو و هر آنچه که از آن باید بدانید

لیمو و هر آنچه که از آن باید بدانید :

لیمو

لیمو از خانواده مرکبات است. طعم ترش لیموها به دلیل وجود مقدار زیادی اسید سیتریک در آن ها می باشد . اگرچه بخصوص در آشپزی از پوست و گوشت لیمو استفاده می‌شود، اما لیموها را بیشتر به علت آب آن‌ها پرورش می‌دهند.در واقع لیموترش درختچه‌ای است که ارتفاع آن به حدود 4 متر می‌رسد و کشت آن فقط در مناطق گرمسیر امکان دارد . شاخه‌های درخت لیمو ، بلند و برگهایش پهن و سبز مات و بیضوی و گلهایش از درون سفید و از بیرون ارغوانی است. گل آوری آن عملاً مداوم است لیموترش تنها درختی است که تقریباً همیشه میوه و گل و برگ دارد. میوه اش بیضوی شکل است که در اواخر پاییز و اوایل زمستان آبدارتر می‌باشد.

خواص لیمو

خواص آب لیمو :
  • آب لیمو ماهیت اسیدی دارد ولی به بدن در دفع اسید اضافه کمک می کند. این نوشیدنی می تواند مقدار اسید لاکتیک تولید شده در بدن پس از انجام ورزش را کاهش داد و به تسریع ریکاوری و بازگشت عضلات به شرایط عادی کمک می کند. محتوای ویتامین C در این ترکیب نیز به تقویت مفاصل کمک می کند، از این رو، به پیشگیری از آسیب دیدگی کمک می کند.

میوه در مشهد

  • اگر آب لیمو هنگام صبح مصرف کنید ، می توانید احساس گرسنگی و هوس های غذایی کمتری را در طول روز را تجربه کنید.
  • آب لیمو حاوی مقادیر قابل توجه ی ویتامین c می باشد . هنگامی که به میزان کافی ویتامین C مصرف نمی کنید، بدن آسیب پذیری بیشتری در برابر بیماری ها خواهد داشت. مصرف صبحگاهی آب لیمو مواد مغذی لازم برای ارائه عملکرد درست و بهینه را در اختیار سیستم ایمنی بدن شما قرار می دهد.
  • با نوشیدن آب لیمو می تواند فشار خون بالای شما را کاهش دهد، به مراقبت از کلیه ها کمک کند و تناسب اندام شما را حفظ کند.
  • نوشیدن آب لیمو به طور منظم به کاهش سطوح اسیدها در بدن کمک می کند.التهاب به واسطه سطوح بالای اسید در بدن شکل می گیرد. انباشت اسید اوریک در مفاصل دلیل اصلی التهاب مفاصل محسوب می شود. نوشیدن آب لیمو به پیشگیری از این شرایط کمک کرده و التهاب مفصل کاهش می یابد.
  • لیمو حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد و ضایعات پوستی مبارزه می کنند و از بروز چین و چروک پیشگیری می کنند. از این رو، آب لیمو می تواند درخشش پوست شما را افزایش داده و به حفظ شادابی و جوانی آن کمک کند.نوشیدن آب لیمو به دفع سموم از بدن کمک می کند که این شرایط نیز به بهبود وضعیت پوست کمک می کند.
  • نوشیدن روزانه آب لیمو به تقویت توانایی کبد برای از بین بردن سموم کمک می کند. همچنین، این نوشیدنی می تواند از تشکیل سنگ های کلیه پیشگیری کند. آنتی اکسیدان های موجود در آب لیمو به دفع سموم از بدن کمک می کنند. افزون بر این، آب لیمو عملکرد آنزیمی برای حفظ عملکرد کبد در بهترین حالت خود را تقویت می کند.
  • اگر با مشکلات گوارشی مواجه هستید، آب لیمو می تواند گزینه ای عالی برای بهبود این شرایط باشد. این نوشیدنی نه تنها علائم سوء هاضمه، مانند نفخ، یبوست، سوزش سردل و بادگلو را بهبود می بخشد، بلکه به دفع مواد سمی موجود در دستگاه گوارش نیز کمک می کند.
  • آب لیموی گرم به مبارزه با عفونت های ویروسی و گلو درد کمک می کند. این یکی از بهترین نوشیدنی های است که هنگام بیدار شدن از خواب همراه با گلو درد می توانید مصرف کنید. از آنجایی که آب لیمو به تقویت سیسم ایمنی کمک می کند، توانایی شما برای مبارزه با انواع مختلف عفونت های ویروسی افزایش خواهد یافت. آب لیمو گزینه ای خوب برای درمان سرماخوردگی نیز محسوب می شود.
  • زمانی که باکتری های بیماری‌زا وارد بدن شما می شوند، می توانند به سرعت تکثیر شده و موجب عفونت ها و بیماری های جدی شوند.آب لیمو می تواند به پیشگری از رشد و تکثیر باکتری های بیماری‌زا در بدن کمک کند.

مضرات آب لیمو :
  • مصرف روزانه آب لیمو می تواند موجب تخریب دندان های شود.
  •  مصرف بیش از حد لیمو می تواند به وخیم‌تر شدن بیماری زخم های معده و ابتلا به بیماری بازگشت اسید معده به مری شود.
  • پزشکان میوه های خانواده مرکبات را به عنوان یک محرک احتمالی برای میگرن در نظر می گیرند.

 

انواع لیمو :

لیمو مِیِر  : این نوع لیمو دارای پوستی بسیار نازک بوده و در هنگام رسیدن رنگ آن زرد متمایل به نارنجی می‌شود. اسید این لیمو از انواع لیسبون و ایوریکا کمتر است. لیموی میر در هنگام حمل و نقل نیازمند مراقبت بسیار بوده و معمولاً آن را برای مقاصد تجاری پرورش نمی‌دهند. این نوع لیمو در برابر سرما کمی مقاوم‌تر از گونه‌های دیگر است .

میوه در مشهد

لیمو بوش : این نوع درخت بسیار مقاوم و بادوام است و میوه آن پوستی ضخیم دارد. این نوع لیمو در آشپزی به کار می‌رود. درخت آن در نواحی آفتابی تا 4 متر رشد می‌کند. این درخت لیمو که به فراوانی در استرالیا می‌روید.

لیمو سورنتو : این درخت بومی کشور ایتالیاست و از میوه آن برای تولید لیمونسلو به کار می‌برند.

لیمو جامبیری :این لیمو به فراوانی در جنوب شرق آسیا استفاده می‌شود و همچنین دارای پوستی خشن و زردرنگ بوده و طعم بسیار ترشی دارد.

لیمو لیسبون :درخت این نوع لیمو به ویژه هنگامی که جوان است، پوشیده از خار می‌باشد. این نوع لیمو از مقدار زیادی اسید برخوردار است که برای تهیه جوهر لیمو بسیار مناسب است.

لیمو بونی برائه : این نوع لیمو بیشتر در سان دیه‌گو کشت می‌گردد. بونی برائه نوعی لیموی کشیده، صاف، پوست نازک و بدون تخم می باشد.

لیمو ایوریکا : درختی چهار فصل است که در تمام طول سال دارای شکوفه و میوه است.

 

خرید آنلاین انواع آبمیوه و شربت در مشهد

 

طرز تهیه دسر لیمو ترش :

در ابتدا 2 قاشق غذا خوری پودر ژلاتین و یا پودر ژله لیمو را با دو قاشق آب مخلوط کرده و روی حرارت کتری قرار دهید تا کاملا حل شود . 4 عدد تخم مرغ را برداشته و زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را از هم جدا کنید. سپس زرده تخم مرغ را با مقدار دلخواهی از شکر و وانیل با همزن برقی بزنید تا کاملا کشدار و کرم رنگ شود. شیر را جوشانده و بگذارید گرمای خود را از دست بدهد سپس با زرده‌های زده شده مخلوط کنید و مرتباً هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. ژلاتین یا پودر ژله حل شده در آب را به مخلوط قبل اضافه کرده و هم بزنید و سپس خامه را اضافه کنید و باز هم بزنید تا همه مواد ترکیب شوند. باقیمانده شکر را به سفیده تخم مرغ اضافه کرده و آنقدر با همزن برقی بزنید تا پف کرده و حجم آن چندبرابر شود و پس از آن آب لیمو ترش‌ها را کاملاً گرفته و به سفیده اضافه می‌کنیم و مجددآ هم بزنید. مایه سفیده را به مایه زرده اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا مایعی رقیق و یکدست حاصل شود، بعد همه مایه آماده شده را در یک قالب مناسب ریخته و در یخچال قرار دهید تا کاملاً ببندد.

 

 

طرز تهیه دسر موس لیمو :


مواد مورد نیاز:

شکر: 90 گرم

رنگ زرد غذایی (خوراکی)

پودر ژلاتین: 5 گرم

لیمو ترش: 2 عدد

زرده تخم مرغ: 3 عدد

وانیل: یک هشتم قاشق چایخوری

خامه قنادی: 450 گرم

 

روش تهیه:

پوست لیمو ترش را رنده و هسته هاي آن را جدا کرده و آب آن را بگیرید. پودر ژلاتین را با 3 قاشق سوپ خوری آب سرد مخلوط کرده و کنار بگذارید تا ژلاتین حل شود.خامه قنادی را از فریزر بیرون آورید و بگذارید تا نیمی از آن آب شود و حالت شل پیدا کند.زرده تخم مرغ، شکر، آب لیموترش و ژلاتین حل شده را داخل کاسه اي به وسیله همزن دستی با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.مخلوط زرده را روی حرارت غیرمستقیم بخار آب جوش قرار دهید تا کمی غلیظ شود. سپس از روی حرارت بردارید و وانیل را به آن اضافه کنید و با همزن دستی مخلوط کنید. بعد صبر کنید تا دمای آن ولرم شود.در فاصله خنک شدن مخلوط لیمویی، خامه قنادی را در یک ظرف استیل «یا شیشه اي» ریخته و با درجه بالای همزن برقی حدود 10 دقیقه بزنید. به محض اینکه احساس کردید خامه حجم پیدا کرد و سفت شد «به طوری که اگر ظرف را برگردانید از ظرف نمی ریزد» همزن را خاموش کنید «اگر اکثر از این حد خامه را بزنید، رقیق می‌شود و فرم نمیگیرد. »خامه فرم گرفته و مخلوط لیمویی را با لیسک «یا قاشقی» کاملا با هم مخلوط کنید و در صورت دلخواه به میزان دلخواه رنگ غذایی زرد به آن اضافه کنید.موس را در ظرف هاي تک نفره سرو بریزید وبا مقداری از خامه فرم گرفته و پوست لیمو ترش تزیین کنید. بعد آنها را به مدت 1 ساعت درون فریزر قرار دهید تا سفت شود.

میوه در مشهد

طرز تهیه پودینگ لیمو ترش :

فر را روشن و روی دمای ۱۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد یا ۳۷۵ درجه‌ی فرانهایت تنظیم کنید. سپس ظرف مخصوص پودینگ (بهتر است از جنس سرامیک و گرد باشد) را انتخاب کرده و با کمک مقداری کره و برس مخصوص آشپزی سطح داخلی آن را کاملا چرب کنید.

ظرفی بلوری برداشته و 1/2 پیمانه پودر قند را با 50 گرم کره ریخته و با کمک همزن آن‌ها را تا زمانی که به صورت ماده‌ای نرم و کرمی تبدیل شوند، با یکدیگر مخلوط کنید و سپس 2 عدد تخم مرغ برداشته و زرده‌ها را از سفیده‌های تخم‌مرغ جدا کنید و زرده‌ها را به همراه 1/2 پیمانه آرد گندم و 1 قاشق چایخوری بکینگ‌پودر به مخلوط کرمی که تهیه کردید، اضافه کنید و دوباره به هم بزنید.

اکنون 2 عدد لیموترش را انتخاب کنید و به تدریج آب لیمو ترش و 300 میلی لیتر شیر را نیز اضافه کرده و به آرامی مواد را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس درون ظرف گود دیگری، سفیده‌های تخم‌مرغ را با همزن برقی تا زمانی که به ماده‌ای سفت و پفکی تبدیل شود و با برعکس کردن ظرف بیرون نریزد، هم بزنید.

سپس سفیده‌ها را با ملایمت به مایعی که از قبل آماده کرده‌اید اضافه کرده و به صورت دورانی و به آرامی هم بزنید. سپس آن را درون ظرف سرامیکی که از قبل چرب کرده‌اید ریخته و آن‌ را درون سینی فر قرار دهید.

برای عملکرد بهتر طبخ، کافی است ظرفی گود را تا نیمه از آب پر کرده و ظروف حاوی پودینگ را داخل آن قرار دهید. با این عمل رطوبت و حرارت یکسان و کافی را به تمامی سطوح پودینگ می‌رسانید.

سینی فر را در طبقه‌ی وسط قرار داده و به مدت زمان ۴۵ دقیقه اجازه دهید تا طبخ شود. پودینگ را از فر خارج کرده و اجازه دهید سرد شود. اکنون پودینگ شما آماده است.

 

دستور پخت مربای لیمو :

مواد لازم:

  • لیمو ترش : نیم کیلو
  • شکر  : به مقدار لازم
  • چوب دارچین : چند تکه
  • هل سبز : چند عدد

 

طرز تهیه مربای لیمو ترش:

لیمو ترش ها را خوب شسته و خشک کرده و لیموها را برش های نازک بزنید و با سر تیز چاقو دانه های آن را خارج کنید.برش های لیمو را درون یک ظرف چیده و لابه لای آن شکر و دارچین و هل بریزید.این کار را تا پر شدن کامل شیشه انجام دهید و روی آخرین لایه شکر بپاشید و درب شیشه را محکم ببندید و شیشه را روزها جلوی نور آفتاب و شبها در آشپزخانه قرار دهید.اگر بعد از گذشت چند روز سر شیشه خالی شد، مجددا روی آن شکر بپاشید.بعد از گذشت تقریبا یک ماه این مربا آماده سرو می شود. همچنین اضافه کردن هل و دارچین به مربای لیمو ترش کاملا اختیاری است اما این مواد طعم و عطر خوبی به مربا می دهند. معمولا از این مربا در کنار صرف چای استفاده می کنند که بسیار دل نشین است.

 

 

دستور پخت مربای لیمو ترش:

مواد اولیه:

  • لیموی ترش :  ۴ عدد
  •  آبلیموی تازه : ۲ قاشق سوپ خوری
  •  شکر :۲۰۰ گرم
  • آب : 6 پیمانه
  • ۲ پیمانه آب برای پوست لیمو

 

طرز تهیه مربای لیمو ترش : 

پوست سه تا از لیمو ها را رنده کنید و یک لیمو را از طول برش بزنید و همه را با هم در قابلمه بریزید.یک پیمانه آب به آنها بیفزایید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بجوشد.آب مواد را از درون یک صافی عبور دهید و کار جوشاندن را برای از بین بردن تلخی لیمو دوباره تکرار کنید. سپس مواد را از صافی گذراندید، آبلیمو و شکر و دو پیمانه آب را بر روی پوست لیمو آب کشی شده بریزید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بجوشد تا غلیظ شود.مایع مربای لیمو ترش را همانطور که داغ است درون شیشه بریزید و اجازه دهید تا خنک شود.

 

میوه در مشهد

ارزش غذایی لیمو :

انرژی (کالری)             30 کیلوکالری

کربوهیدرات                10.54 گرم

پروتئین                      0.70 گرم

چربی                       0.20  گرم

آب                           88.26 گرم

فیبر                          2.80 گرم

قند                          1.69 گرم

کلسیم                     33.00 میلی گرم

آهن                         0.60 میلی گرم

منیزیم                       6.00 میلی گرم

فسفر                       18.00 میلی گرم

پتاسیم                     102.00 میلی گرم

سدیم                       2.00 میلی گرم

روی                         0.11 میلی گرم

مس                         0.07 میلی گرم

منگنز                        0.01 میلی گرم

سلنیم                      0.40 میکروگرم

ویتامین آ                    2.00 میکروگرم

ویتامین ای                 0.22 میلی گرم

ویتامین کا                  0.60 میکروگرم

ویتامین ث                  29.10 میلی گرم

فولات                        8.00 میکروگرم

تیامین                       0.03 میلی گرم

کولین                        5.10 میلی گرم

نیاسین                      0.20 میلی گرم

ریبوفلاوین                   0.02 میلی گرم

پانتوتنیک اسید            0.22 میلی گرم

 

 

طرز تهیه لواشک لیمو با تمشک :

 

 مواد لازم:

کاغذ پوستی

عسل : ربع فنجان

برگ نعناع : ربع فنجان

تمشک سیاه :۳ فنجان

تراشه های پوست لیمو

آب لیمو : ۲ قاشق غذاخوری

 

دستور تهیه:

فر را روی دمای ۱۷۰ درجه فارنهایت بگذارید تا گرم شود. تمشک ها، برگ های نعناع، عسل، تراشه های پوست لیمو و آب لیمو را داخل مولینکس یا بلندر بریزید و آنها را ۳۰ ثانیه مخلوط کنید تا نرم و یکنواخت شوند. اگر از تخم و دانه میوه ها خوشتان نمی آید، این مخلوط را چند بار از صافی بگذرانید. روی سینی فر کاغذ پوستی پهن کنید. پوره حاصل را روی کاغذ بریزید و با قاشقی خوب آن را پهن کنید. این سینی را داخل فر بگذارید و حدود ۶ ساعت بپزید تا دیگر خیس نباشد و سپس از فر درآورید و با قیچی کاغذ را به دو نیم ببرید. سپس کاغذها را به شکل سیگار برگ بپیچید.در آخر این رول میوه ای را به قطعات کوچک تری ببرید و سرو کنید. بهتر است برای نگهداری به مدتی طولانی تر، آنها را در ظروف بدون هوا نگهداری کنید. برای سرو کردن، کاغذ آنها را بکنید و دور بیندازید.

میوه در مشهد

شما از این پس میتوانید  انواع آبمیوه ، آبلیمو و همچنین دیگر مواد غذایی خود را به صورت اینترنتی  از سایت هایپر 724 در مشهد سفارش دهید و درهمان روز سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید . همچنین قابل ذکر است ، فروشگاه هایپر 724 در ایام تعطیل هم درخدمت شما عزیزان میباشد.

خرید و تحویل سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 برای تهران و  شهرستان ها نیز امکان پذیر می باشد.