Influenza
ویروس آنفلوآنزا و راه های پیشگیری از آن

آنفلوانزا چیست؟

آنفلوانزا یک بیماری است که توسط ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود. آنفلوانزا ممکن است باعث شود افراد سرفه کنند و گلو درد و تب پیدا کنند. همچنین ممکن است آب ریزش بینی، احساس خستگی، بدن درد، یا عالئم ناخوشی دیگر در بیمار ظاهر شود. آنفلوانزا هر ساله ظاهر می شود و در آمریکا بیشتر در پائیز و زمستان شیوع دارد. مردم از هر رده سنی، از کودکان و بزرگساالن گرفته تا سالمندان، ممکن است آنفلوانزا بگیرند.

راه های پیشگیری از آنفلوآنزا:

ورزش نه تنها سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود بلکه طبق تحقیقات اخیر ورزش کردن و تحرک بدنی کافی باعث بهبود تاثیر واکسن آنفلوآنزا می‌شود

«آنفلوآنزا » یک بیماری حاد تنفسی و به شدت واگیردار است که سالانه موجب مرگ هزاران نفر در سراسر جهان می‌شود و با وجود سرمایه‌گذاری‌ها و تحقیقات گسترده، هنوز کنترل نشده است.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا (CDC) شیوع آنفلوآنزا از ماه فوریه به اوج خود رسیده و تا ماه مه نیز ادامه می‌یابد و این بدین معناست که مردم تا اواسط فصل بهار همچنان در معرض ابتلا به این بیماری هستید.

61782402

به گزارش پایگاه اینترنتی «مانی تاکس نیوز»، پزشکان تاکید دارند که برای پیشگیری از آنفلوآنزا به‌ ویژه آنفلوآنزای نوع آ با نسخه ویروسی N1H1 روش‌های متنوع و بدون هزینه‌ای وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

واکسیناسیون :

از آنجا که شیوع ویروس آنفلوآنزا تا اواسط بهار همچنان ادامه دارد، پس هنوز هم برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر نشده‌ است.

شستن مرتب دست‌ها :

برای اینکه از انتشار و ورود میکروب‌ها به بدن جلوگیری کنیم باید دست‌های خود را به طور مرتب بشوییم. بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا، 80 درصد بیماری‌ها از راه دست‌های آلوده منتقل می‌شوند.

همراه داشتن محلول ضدعفونی‌کننده دست :

هنگامی که به آب و صابون دسترسی ندارید محلول‌های ضدعفونی‌کننده یا دستمال‌های الکلی گزینه مناسبی برای ضدعفونی کردن دست‌ها هستند.

	 ویروس آنفلوآنزا و راه های پیشگیری از آن

مصرف رژیم غذایی متعادل :

بنابر اعلام دانشکده پزشکی دانشگاه «هاروارد»، رعایت شیوه زندگی سالم بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه جلوگیری از ابتلا به انواع آنفلوآنزا است.

ورزش منظم :

ورزش نه تنها سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود بلکه طبق تحقیقات اخیر ورزش کردن و تحرک بدنی کافی باعث بهبود تاثیر واکسن آنفلوآنزا می‌شود.

پرهیز از مالیدن دست‌ها به صورت :

ویروس آنفلوآنزا معمولا از راه مخاط و غشاء چشم، بینی و دهان وارد بدن می‌شود. اگر قصد دارید صورتتان را لمس کنید حتما قبل از مالیدن دست به صورت آنها را خوب بشویید تا بدین ترتیب احتمال انتقال میکروب‌ها به صورت خود را به حداقل برسانید.

مراقبت به هنگام استفاده از وسایل مشترک :

دستگیره‌های در، نرده‌ها، دسته‌های صندلی، سطح روی پیشخوان‌ها و نوشت‌افزارها بدون شک آلوده به انواع میکروب‌ها هستند. پس بعد از تماس با آنها بلافاصله دست‌های خود را با‌ آب و صابون بشویید. ویروس آنفلوآنزا قادر است بیش از 48 ساعت در خارج از بدن انسان به حیات خود ادامه داد. پس هر وسیله‌ای که دست دیگران به آن خورده باشد، در معرض آلودگی است.

پرهیز از تماس با مبتلایان به آنفلوآنزا :

از تماس نزدیک با مبتلایان به آنفلوآنزا اجتناب کنید. این تماس می‌تواند حتی یک دست دادن معمولی باشد. اگر ناچارید با آنها در تماس باشید پس از آن، حتما دستهایتان را به دقت با آب و صابون بشویید. به نظر می‌رسد اکنون دیگر اهمیت شست‌وشوی دست‌ها را به خوبی درک کرده باشید.

پرهیز از مصرف مشروبات الکلی :

بنابر اعلام پایگاه اینترنتی «وب‌ام‌دی»، مصرف مشروبات الکلی سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف می‌کند و شما را در معرض ابتلا به انواع ویروس‌ها قرار می‌دهد.

پرهیز از استعمال دخانیات :

استعمال دخانیات نیز عامل تخریب مژک‌ها و مخاط مجاری تنفسی است که از ورود باکتری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها به بدن جلوگیری می‌کنند و همین امر خطر ابتلا به آنفلوآنزا تشدید می‌کند.

ویروس، باعث ایجاد آنفولانزا می‌شود، بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها این بیماری را درمان نمی‌کنند. پزشک، فقط در صورت وجود عفونت باکتریایی در کنار آنفولانزا، آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند. داروهایی ضد ویروسی از تکثیر ویروس در بدن افراد مبتلا، جلوگیری می‌کنند. همچنین مصرف این داروها می‌تواند باعث پیشگیری از آنفولانزا شوند، ولی نمی‌توانند برای این امر کافی باشند.

در سال ۲۰۱۸، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ، داروی جدیدی را برای درمان آنفولانزای حاد، بدون داشتن عارضه، معرفی و تصویب کرد. افراد می‌توانند این داروی خوراکی را روزی یک بار تا بهبودی کامل مصرف کنند. این دارو برای بیماران بالای ۱۲ سال توصیه می‌شود و عوارض آن ممکن است اسهال و برونشیت باشد. البته برخی تحقیقات دیگر نشان داده است که این دارو می‌تواند عوارض قلبی هم داشته باشد.

ویروس آنفلوآنزا و راه های پیشگیری از آن

به گفته محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکنون افرادی در ایران در اثر ابتلا به بیماری آنفولانزا جان خود را از دست داده‌اند. عمده این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده و یا کهولت سن داشتند. بر همین اساس هفته گذشته ۳۹۱۵ نوع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که ۳۴۲ مورد آن آنفلوانزا بود. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت:”موج آنفلوانزا با شدت هرچه تمام‌تر شروع به کار کرده و علاوه بر منطقه خاورمیانه و کشور ما، حتی در کشور‌های اروپایی نیز گستره زیادی داشته است. در ایران تقریباً از تمام استان‌ها گزارش بروز بیماری دریافت کرده‌ایم، اما استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را داشتند.
بر اساس گزارش مسئولان وزارت بهداشت ایران، آنفلوانزا در سال جاری یک ماه زودتر ایران را درگیر کرد و بروز و شیوع آن هم با سال‌های قبل متفاوت است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:امسال بروز و شیوع آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته چند تفاوت دارد: یکی اینکه میزان سرعت شیوع این بیماری بسیار شدید شد، همچنین امسال ویروس “اچ یک ان یک” که شدت بیماری آن کمی بیشتر است سهم بیشتری را در شیوع آنفلوانزا به خود اختصاص داد. ”

با شروع فصل سرما، بیشتر مردم با استفاده از واکسن آنفولانزا، سعی می‌کنند از بروز سرما خوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنند. امّا زدن واکسن تنها راه ایمن کردن بدن نیست، جدا از درمان شیمیایی آن، می‌توان آن را با مواد غذایی نیز درمان کرد.
آنفلوانزا بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را درگیر می‌کند. این بیماری عفونی در فصول سرد شایع‌تر است که احتمالاً به دلیل سرمادوست بودن ویروس آن است، هرچند برخی بر این باورند که تجمع انسان‌ها در محیط‌های سربسته در فصل سرما موجب شیوع آن می‌شود. علائم آن کمی متفاوت با سرماخوردگی است و شامل اسهال، تهوع، احساس ضعف و سرما نیز می‌شود. اگرچه با پیشرفت علم پزشکی، آنفلوانزا دیگر بیماری کشنده‌ای نیست، اما در گروه‌های آسیب پذیر مثل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به مشکلات تنفسی و بیماران با نقص ایمنی ممکن است همراه با خطراتی باشد. ابتلا به آنفلوانزا در کودکان کوچک‌تر علاوه بر تهدید حیات، اثرات بسیار نامطلوبی بر رشد و تکامل آنان دارد.

بدیهی است که کودکان شیرمادر خوار از غذای ایمن تری استفاده می‌کنند که حاوی میکروب‌های کمتری است، اما دلیل عمده کاهش بروز انواع عفونت‌ها از جمله آنفلوانزا در کودکان تغذیه شده با شیر مادر، تأثیر مثبتی است که شیرمادر بر سیستم ایمنی دارد. لاکتوفرین موجود در شیرمادر از طرق مختلفی سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند. به علاوه، کودک معمولاً با میکروب‌هایی مواجه است که مادر با آن‌ها تماس داشته و فاکتور‌های دفاعی آن در شیر مادر ترشح شده است. روشن است که اگر مادر مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی را در رژیم خود بگنجاند، تأثیر شیر مادر در تقویت سیستم ایمنی کودک بیشتر خواهد شد. توجه داشته باشید که در صورت ابتلای شیرخوار به آنفلوانزا هم بهترین غذا برای او شیر مادر است. همچنین در صورتی که مادر به آنفلوانزا مبتلا شد، شیردهی باید ادامه پیدا کند تا هم مواد مغذی مورد نیاز به کودک برسد و هم فاکتور‌های ایمنی ترشح شده در شیر مادر از کودک در مقابل ویروس آنفلوانزا محافظت کنند.

مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه را فراموش نکنید. تأثیر ویتامین‌های A و C در تقویت سیستم ایمنی ثابت شده است. میوه‌ها و سبزی‌های تازه بهترین راه تامین این مواد مغذی هستند. گفته می‌شود که مصرف مکمل ویتامین C بعد از بروز اولین علامت سرماخوردگی، طول دوره و شدت بروز علائم را کاهش می‌دهد. مصرف گریپ فروت تازه نیز همین اثر را دارد که علاوه بر تامین ویتامین C سرشار از مواد مغذی دیگری است که به سلامت ما کمک می‌کند.

برخی مطالعات ادعا می‌کنند که مصرف لبنیات موجب ازدیاد هیستامین شده و علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را تشدید می‌کند، اما برخی بیماران اظهار می‌کنند که مصرف شیر گرم به خصوص همراه با کمی عسل باعث تسکین علائم می‌شود. نوشیدنی‌هایی که باید از آن‌ها دوری کرد، نوشابه‌های کافئینه، نوشیدنی‌های الکلی و نوشیدنی‌های حاوی شکر هستند.

مصرف برخی جوشانده‌های گیاهی هم می‌تواند علاوه بر اثرات ذکرشده خواص درمانی خاص داشته باشد. به عنوان مثال جوشانده نعناع یا پونه و یا عصاره رزماری عوارض تنفسی به ویژه سرفه را کاهش می‌دهد و جوشانده گل گاوزبان در کاهش تب موثر است. چای زنجبیل به علت طبع گرم و خاصیت ضدمیکروبی آن اثر مطلوبی دارد.

مایعات بیشتری بنوشید. نیاز به مایعات در زمان مقابله بدن با عفونت‌ها به ویژه با مصرف دارو‌ها افزایش می‌یابد. به علاوه، ابتلا به تب نیاز را چند برابر می‌کند. همچنین مصرف مایعات به ویژه مایعات گرم علائم عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد، به علاوه گرم کردن مجاری تنفسی می‌تواند از سرعت رشد ویروس آنفلوانزا بکاهد. آب و آب میوه‌ها بهترین انتخاب هستند.

ویروس آنفلوآنزا و راه های پیشگیری از آن

آنفولانزا نوعی بیماری ویروسی است که بسیار شبیه سرماخوردگی می‌باشد. علائم آنفولانزا جدید شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد و توصیه می‌شود در هنگام مواجه شدن با علائم سرماخوردگی فورا به پزشک مراجعه کنید. سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌توانند موجب شکل گیری علائمی در قسمت بالایی دستگاه تنفسی انسان شوند که گرفتگی سینوس، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه، و همچنین علائم سیستمیک مانند تب از آن جمله هستند.
اما باید به این نکته توجه داشت که نشانه‌های آنفلوآنزا به طور معمول سریع‌تر پدیدار می‌شوند و از شدت بیشتری نیز نسبت به سرماخوردگی برخوردار هستند.

شما ممکن است هنگام سرماخوردگی متوجه درد‌هایی خفیف شوید، اما در صورت ابتلا به آنفلوآنزا شدت ان‌ها بیشتر خواهد بود. اگر به آنفلوآنزا مبتلا باشید، در عضلات و مفاصل خود، اغلب در سر، کمر، و پا‌ها احساس درد خواهید کرد. در این شرایط حتی حرکت نیز می‌تواند دردناک باشد.

اگرچه ابتلا به سرماخوردگی می‌تواند درجه حرارت بدن شما را افزایش دهد، اما به ندرت به تب بالا منجر می‌شود. یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌توانید برای تشخیص ابتلا به آنفلوانزا مد نظر قرار دهید، تب بالا، اغلب در محدوده ۱۰۰ تا ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۷.۷ تا ۳۸.۸ درجه سانتیگراد) است، اگرچه تب می‌تواند به ویژه در کودکان درجات بالاتری نیز داشته باشد. اگر تب چند روز ادامه داشت شگفت زده نشوید. اگرچه تب احساس ناخوشایندی را در انسان ایجاد می‌کند، اما به خاطر داشته باشید که یکی از روش‌های بدن برای مبارزه با عفونت محسوب می‌شود.

در شرایطی که همه ویروس‌ها موجب بروز مشکلات معده مانند استفراغ، اسهال، یا گرفتگی‌های معده نمی‌شوند، مواجه با این علائم می‌تواند نشانگر ابتلا به آنفلوآنزا باشد. اگر به طور مکرر به استفاده از توالت نیاز دارید، به احتمال زیاد با یک سرماخوردگی ساده مواجه نیستید.
اگر فکر می‌کنید به آنفلوآنزا مبتلا شده اید، قدم بعدی چه خواهد بود؟ آیا باید صبر کرد تا علائم آنفلوآنزا بهبود یابند یا باید به پزشک مراجعه کرد؟ اگر در گروه با خطر بالا قرار ندارید و علائم خفیف هستند، معمولا نیازی به مراجعه به پزشک یا درمان با دارو‌های ضد ویروس نیست.
گروه‌های با خطر بالا شامل کودکان، افراد ۶۵ ساله یا پیرتر، زنان باردار، و آن‌هایی که به بیماری‌های خاص دیگر، مانند سینه پهلو، مبتلا هستند، باید تحت درمان با دارو‌های ضد ویروس قرار بگیرند، زیرا برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است مدت بیماری یا شدت علائم آن را کاهش دهند.
در صورت مواجهه با نشانه‌هایی هشدار دهنده مراجعه سریع به پزشک اهمیت دارد. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به دشواری در تنفس یا تنگی نفس، درد و فشار در ناحیه سینه یا شکم، سرگیجه ناگهانی، گیجی، استفراغ شدید یا پایدار، یا نشانه‌های تکرارشونده آنفلوآنزا اشاره کرد. در مورد کودکان، پزشک باید از مسائلی مانند این که چه اندازه مایعات مصرف کرده اند، دچار کم آبی بدن هستند، یا بی اشتهایی را تجربه می‌کنند، آگاه شود؛ و چه کار‌هایی را نباید انجام داد؟
اگر فکر می‌کنید به آنفلوآنزا مبتلا شده اید، از تماس با دیگران پرهیز کنید. از حضور در محل کار پرهیز کنید، زیرا تنها همکاران خود و دیگران را در معرض بیماری قرار می‌دهید. اگر باید از خانه خارج شوید، به عنوان مثال، برای مراجعه به پزشک، از یک ماسک استفاده کنید.
آنفلوآنزا بسیار مسری است و اغلب یک بیماری ناتوان کننده و حتی مرگبار است. بهترین کاری که می‌توانید برای کمک به پرهیز از انتقال بیماری انجام دهید، تزریق واکسن آنفلوآنزا است.

ویروس آنفلوآنزا و راه های پیشگیری از آن

شما عزیزان میتوانید محلول های ضدعفونی کننده دست و سطوح و همچنین دیگر اقلام مورد نیاز خود را به صورت آنلاین در سایت هایپر 724 سفارش دهید و درهمان روز سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید . همچنین قابل ذکر است ، فروشگاه هایپر 724 در ایام تعطیل هم درخدمت شما عزیزان میباشد.

خرید و تحویل سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 برای تهران و  شهرستان ها نیز امکان پذیر می باشد.