کیوی و هر آنچه که از آن باید بدانی
کیوی و هر آنچه که از آن باید بدانید

کیوی و هر آنچه که از آن باید بدانید

کیوی

کیوی منبعی بسیار غنی و سرشار از ویتامین C است و مقدار ویتامین C آن از پرتقال نیز بیشتر است. ویتامین ث موجود در کیوی، ۲ برابر پرتقال، ۶ برابر لیموترش و میزان مواد مغذی آن ۸ برابر سیب است.

6 45 740x414 1

همچنین دانه‌های سیاه آن حاوی ویتامین D است. کیوی همچنین دارای ویتامین A ویتامین‌های B1, B3, B2 و سایر ویتامین‌های گروه ب است. کیوی از میوه‌های بسیار کم کالری است. در ۱۰۰ گرم کیوی ۴۷ کالری وجود دارد و از جهت میزان کالری هم ردیف زردآلو و نارنگی است. مقدار پتاسیم آن از موز بیشتر است. از میزان منیزیم بسیار بالایی برخوردار است و به همین خاطر نیز امکان ابتلا به بعضی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. کیوی همچنین دارای مس، آهن و فسفر است. کیوی میوه‌ای است که مواد غذایی بالا و در صد کالری بسیار پایینی دارد، از این ‌رو می‌توان آن را در رده میوه‌های بسیار مفید قرار داد.

کیوی و هر آنچه که از آن باید بدانید

خواص کیوی :
  • کنترل دیابت
  • مبارزه با آکنه
  • درمان یبوست
  • بهبود گردش خون
  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به سلامت قلب
  • کمک به افزایش زیبایی
  • کاهش و درمان روند پیری
  • جلوگیری از بیماری ماکولار
  • کمک به جوانسازی پوست
  • مفید برای سیستم گوارشی
  • رفع خشکی و زبری موی سر
  • جلوگیری از اختلالات تنفسی
  • بازسازی سلول های پوستی
  • جلوگیری از آسیب های خورشید
  • جلوگیری از سفیدی زود رس موی
  • درمان و روشن شدن تیرگی های زیر چشم

 

ارزش غذایی کیوی:

 

آب                                83.1 گرم

قند                               9 گرم

فیبر                              3 گرم

روی                              0.14 میلی‌گرم

منیزم                            17 میلی‌گرم

مس                              0.13 میلی‌گرم

آهن                              0.31 میلی‌گرم

فولات                             25 میکروگرم

چربی                            0.52 گرم

سدیم                            3 میلی‌گرم

منگنز                             0.098 میلی‌گرم

انرژی                             61 کیلو کالری

پروتئین                           1.14گرم

پتاسیم                          312 میلی‌گرم

لوتئین                            122 میکروگرم

کلسیم                           34 میلی‌گرم

فسفر                             34 میلی‌گرم

سلنیوم                           0.2 میلی‌گرم

ویتامین آ                         87 یکای بین‌المللی

ویتامین کا                        40.3 میکروگرم

ویتامین ث                       92.7 میلی‌گرم

زاکسانتین                       122 میکروگرم

کربوهیدرات                      14.7گرم

ویتامین ب 1                     0.027 میلی‌گرم

ویتامین ب 2                     0.025 میلی‌گرم

ویتامین  ب 3                    0.341 میلی‌گرم

ویتامین ب 5                     0.183 میکروگرم

ویتامین ب 6                     0.063 میکروگرم

 

خواص آب کیوی:

آب میوه‌ی کیوی سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و به تعویق انداختن فرآیند پیری مفید است. مصرف مرتب آب کیوی می‌تواند به شما کمک کند به شیوه‌ای بسیار ارزان‌تر از بیشتر محصولات تجاری با چین و چروک‌ها مقابله کنید. هم‌چنین شما را جوان‌تر نشان می‌دهد.

آب کیوی تمام بدن‌تان را سم‌زدایی می‌کند و برای همین به داشتن پوستی شفاف‌تر کمک می‌کند. وقتی بدن‌تان از درون پاک باشد پوست‌تان می‌درخشد. بنابراین نوشیدن روزانه‌ی آب کیوی راه رسیدن به بهترین نتایج است. این نوشیدنی می‌تواند به پوست شما طراوت و تازگی ببخشد.

آب کیوی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. این به ترمیم بافت‌ها کمک می‌کند و برای همین فرآیند بهبود زخم‌ها و بریدگی‌های روی پوست را تسریع می‌کند. هم‌چنین می‌توانید آن را جایگزین کرم‌های گران‌قیمت پوست کنید که فقط مدعی ساختن پوستی بهتر هستند. آب کیوی خیلی قوی‌تر از بیشتر محصولات مراقبت از پوست است.

آب کیوی سرشار از ویتامین E است. ویتامین E برای رشد خوب و سلامت مو ضروری است. مصرف ویتامین E به مقدار کافی می‌تواند به رشد سریع مو واقعا کمک کند. بنابراین برای رشد خوب مو باید هر روز حداقل یک لیوان آب کیوی بنوشید.

آب کیوی سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است. این‌ها برای داشتن دستگاه ایمنی مقاوم‌تر بسیار مهم است. وقتی دستگاه ایمنی شما مقاوم باشد، قطعا سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشد. دستگاه ایمنی خوب می‌تواند به شما کمک کند ریزش موی خود را کاهش دهید.

مشاهده شده‌است آدم‌هایی که به‌طور مرتب آب کیوی می‌نوشند کم‌تر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی هستند. آب این میوه به جلوگیری از ایجاد لخته‌ی خون کمک می‌کند و نیز فشار خون را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، کاهش می‌دهد. همه‌ی این‌ها در نهایت خطر سکته و حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

اگر مرتب به باشگاه می‌روید، مطمئن شوید مرتبا آب کیوی می‌نوشید تا الکترولیت‌هایی را که هنگام ورزش از دست رفته است بازیابی کنید. هم‌چنین به شما کمک می‌کند استرس را بهتر مهار کنید. سروتونین موجود در این آب‌میوه روی روحیه‌ی شما موثر است. آب کیوی به شما کمک می‌کند آرام و مسلط باشید و از استرس و افسردگی اجتناب کنید.

کیوی و هر آنچه که از آن باید بدانید

مضرات  کیوی :
  • كیوی خام نیز دارای مقادیر زیادی آنزیم به نام پاپایین است كه از نظر تجاری برای نرم كردن گوشت مفید است، اما احتمال دارد برای بعضی از افراد آلرژ‌ی‌زا باشد. بویژه افرادی كه به آناناس حساسیت دارند مستعد حساسیت به این میوه هم هستند.
  • كیوی دارای اگزالات است. این تركیب می‌تواند موجب سنگ كلیه شود. به این علت این میوه برای افرادی كه مستعد سنگ كلیه و سنگ كیسه صفرا هستند باید با احتیاط مصرف شود.
  • کیوی میوه‌ای صفرابر است و به همین دلیل مصرف زیاد آن برای افرادی که سنگ صفرا دارند توصیه نمی‌شود.
  • اگزالات موجود در كیوی مانع جذب كلسیم می‌شود. به این علت بهتر است ۲ تا ۳ ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات این میوه را میل نكنید تا مانع جذب كلسیم نشود.
  • مصرف کیوی با پوست برای افرادي كه دستگاه گوارش حساسي دارند توصيه نميشود.
  • زياده روي در مصرف کیوی می‌تواند برای دستگاه گوارش مشکلاتی ایجاد کند.
  •  مصرف کیوی برای کودکان زیر یکسال توصیه نمی‌شود و  ممکن است حساسیت زا باشد.

 

در ادامه طرز تهیه انواع دسر ، نوشیدنی ، ترشی و لواشک با کیوی گفته شده است :

 

دسر کیوی با بستنی :

10 عدد کیوی خرد شده و 1 لیوان شکر 1/8 قاشق مرباخوری وانیل را با یک لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا 5-6 دقیقه بجوشد. سپس از روی حرارت برداشته و اجازه دهید کمی سرد شود. دوبسته پودر ژله کیوی را با دو لیوان آب جوش روی حرارت کتری گذاشته تا کامل حل شود. سپس کیوی جوشیده را در میکسر ریخته و میکس کنید تا پوره شود. پودر ژله را به کیوی اضافه کنید و سپس 1 لیوان بستنی وانیل را اضافه نمایید و با مواد مخلوط کنید( بستنی را کمی در دمای محیط بگذارید تا شل شود)

دسر کیوی و سیب با عسل :

مواد لازم :

کیوی                      4 عدد

سیب                      2 عدد

آب لیموترش             1 قاشق چای‌خوری

آب                          1/2  پیمانه

شکر                        2 پیمانه

عسل                       2 پیمانه

رنگ سبز خوراکی       درصورت تمایل

 

طرز تهیه:

کیوی‌ها را پوست  و خرد کنید. شکر، عسل و آب را در کاسه ریخته و روی اجاق گاز با شعله متوسط تا زیاد حدود 5 دقیقه حرارت دهید تا شکر و عسل آب شود. در این مدت در ظرف را بگذارید.سیب خردشده وکیوی را همراه آب لیموترش به مواد اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه بدون در روی شعله قرار دهید. و در همین زمان هر از گاهی در مایکروفر را باز کرده و مواد را هم بزنید تا پخته شده و حالت مارمالاد به خود بگیرد.در مرحله بعد اگر احساس کردید که لازم است دسر حالت یکنواخت‌تری پیدا کند، آن را در دستگاه غذاساز ریخته یا با گوشت کوب برقی، صاف و یکنواخت کنید. سپس دسر را درون یخچال و یا فریزرقرار دهید. و چنانچه دوست داشته باشید دسرتان رنگ سبز تیره ای به خود بگیرد می‌توانید در مراحل پایانی پخت، کمی رنگ خوراکی سبز نیز به دسرتان اضافه نمایید .

 

پاناكوتاي كيوي :     

طرز تهيه:

اول باید 1 بسته ژله ی کیوی را درست کنید و در يخچال قرار دهید تا ببندد و آماده شود . سپس 2 قاشق مربا خوری پودر ژلاتین را در نصف لیوان آب سرد ريخته و روی بخار کتری قرار دهید تا کاملا حل شود. 1 بسته خامه صبحانه و نوک قاشق وانیل و 1/2 لیوان شکر را با هم مخلوط کرده و روی بخار کتری قرار دهید  تا دانه های شکر حل شوند. هنگامی که خامه گرم شد روي آن حباب حباب ميشود . در اين زمان 1 لیوان پوره ی کیوی شیرین شده را به مواد اضافه کنید وژلاتین حل شده را اضافه کنید و سپس به خوبی موادرا مخلوط کنید. سپس با قاشق کم کم روی ژله ريخته  و در يخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد .برای تهیه ی پوره ی کیوی باید کیوی ها را پوست و خرد  كنید و با شکر روی حرارت قرار دهید تا بپزد.وقتی سرد شد در غذاساز ریخته تا صاف و یکدست شوند. اکنون دسر پاناکوتای شما آمادست .

 

طرز تهیه لواشک کیوی :

2 کیلو گرم کیوی را پوست کنده و خرد کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید ،  ابتدا کیوی آب انداخته و با همان آب پخته و نرم میشود .اگر کیوی ترش بود و دوست ندارید که لواشکتان ترش  شود  میتوانید به مقدار دلخواه به آن شکر اضافه کنید  و اگر لواشک ترش دوست دارید نیازی به اضافه کردن شکر نمی باشد . سپس زمانیکه آب کیوی ها تبخیر شد با گوشت کوب آن را له کرده و کف سینی را با یک لایه نایلکس بپوشانید و مایه لواشک را به طور یکنواخت روی آن پهن کرده و اجازه دهید تا خشک شود همچنین میتوانید از دستگاههای مخصوص خشک کردن میوه و یا از فر استفاده نمایید ، از قبل فر را گرم و بعد خاموش کرده و سینی را در فر قرار داده و چند بار این کار را انجام دهید تا لواشک شما خشک شود ویا حتی میتوانید حرارت بخاری را به حداقل رسانده و با فاصله ( روی پایه به فاصله ۱۰ سانتی متری ) روی بخاری قرار دهید و یا میتوانید شینی را  روی رادایاتور شوفاژ بگذارید تا لواشک خشک شود بعد از خشک شدن با قیچی به شکل دلخواه بریده و نوش جان کنید.

کیوی و هر آنچه که از آن باید بدانید

 

اسموتی کیوی نعناع :

مواد لازم:

یخ                         به مقدار لازم

کیوی                      1عدد

موز یخ زده               1 عدد کوچک

نعناع                      چند برگ

ماست یونانی           1/2 لیوان

آب سرد                   1/2 لیوان

عسل                      1 قاشق غذا خوری

 

طرز تهیه اسموتی کیوی نعناع :

برای تهیه اسموتی کیوی ، موز و کیوی را پوست کرده  و با مواد دیگر داخل مخلوط کن بریزید. سپس مواد را حسابی هم بزنید تا یک مایه نرم و یکدست حاصل شود . اسموتی شما آمادست . نوشیدنی را با کیوی در لیوان ریخته و با تکه های کیوی و برگ های نعناع تزیین کنید.

دستور تهیه میلک شیک کیوی :

ابتدا 2 عدد کیوی متوسط انتخاب کرده و سپس پوست آنها را  گرفته و به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید تا منجمد شوند، سپس  2 عدد بستنی وانیلی را به همراه 1 و نیم لیوان شیر، کیوی های یخ زده و 2 قاشق غذا خوری شکر داخل میکسر ریخته و مواد را میکس کنید تا کاملا یکدست شوند،(اگر میکسر ندارید میتوانید مواد را داخل ظرفی ریخته و با همزن یا چنگال مواد را هم زنید) سپس میک شیک آماده شده را داخل ۲ لیوان بزرگ بریزید . همچنین شما میتوانید برای تزیین این میلک شیک  از اسکوب بستنی به همراه پشمک سبز و شکلات چیپسی سبز رنگ استفاده کنید. ویا به سلیقه خود با خامه فرم داده یا قطعات میوه این نوشیدنی خوشمزه را تزیین کنید.

ترشی کیوی :

موادلازم:

کیوی                                           2 کیلوگرم

نمک                                            2 قاشق غذاخوری

فلفل قرمز                                      به میزان لازم

سیاه دانه                                      2 قاشق غذاخوری

سرکه انگور                                    1 پیمانه

تخم گشنیز آسیاب شده                   2 قاشق غذاخوری

پوست لیمو ترش رنده شده               1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ترشی کیوی :

کیوی  ها را شسته و پوست بگیرید و به اندازه دلخواه خرد کنید. سپس پودر سیاه دانه ، گشنیز، نمک ، فلفل و پوست لیموترش رنده شده را با کیوی مخلوط کنید. در مرحله بعد سرکه را به مخلوط  اضافه کرده و خوب هم بزنید. مواد ترشی را در ظرف مخصوص ترشی که بهتر است شیشه ای باشد بریزید و در آن را محکم ببندید.ظرف ترشی را 4 الی 5 روز در جای خنک قرار دهید تا آماده شود.

اگر دوست دارید ترشی کیوی مخلوط درست کنید ، می توانید انواع میوه و سبزی مانند سیب ، هویج ، کدو، آواکادوو  را با کیوی مخلوط کرد. اگر دوست دارید می توان به جای فلفل آسیاب شده از فلفل قرمز یا سبز تازه در ترشی استفاده کنید و آن را با مواد مخلوط کنید تا طعم آن به طور یکنواخت در ترشی احساس شود.برای اینکه طعم ترشی مخلوط کیوی را متعادل کنید می توانید 1 تا 2 قاشق غذاخوری شکر به مواد اضافه نمایید. بخاطر داشته باشید همیشه برای درست کردن انواع ترشی از ظرف شیشه ای استفاده کنید زیرا ظرف های پلاستیکی و فلزی برای تهیه ترشی مناسب نیستند.

 

کیوی و هر آنچه که از آن باید بدانید

شما میتوانید انواع آبمیوه و همچنین دیگر اقلام مورد نیاز خود را به صورت اینترنتی از سایت هایپر 724 سفارش دهید و درهمان روز و کوتاه ترین زمان سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید . همچنین قابل ذکر است ، فروشگاه هایپر 724 در ایام تعطیل هم درخدمت شما عزیزان میباشد.

خرید و تحویل سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 برای تهران و  شهرستان ها نیز امکان پذیر می باشد.