هندوانه
هندوانه

هندوانه :

هندوانه حدود هزاران سال است که کشت میشود و این میوه متعلق به هندوستان می باشد و به همین دلیل ، به این میوه (هند ، وانه) به معنای میوه هند گفته میشود. و در شواهدی دیگر به مصریان باستان باز میگردد .هندوانه در بیشتر مناطق دنیا کاشته شده و در اغلب نواحی کشورما به وفور در نژادهای مرغوب و متنوعی کشت و پرورش داده می شود. هندوانه گياهي يكساله می باشد و يك پايه ساقه آن خزنده و پيچك دارد و دارای برگهاي پهن با بريدگيهاي عميق مي باشد . گلهاي این گیاه كوچك و قهوه ای مایل به زرد می باشد . ميوه این گیاه رگدار يا دراز است . پوست آن سبز رنگ و داخل آن قرمز مي باشد . تخمه هندوانه بر اساس  انواع مختلف آن ممكن است سياه ، قرمز ، سفيد و يا زرد باشد .هندوانه از میوه های مخصوص فصل تابستان است که در سایر فصول هم وجود دارد. انواع آن عبارتند از یوسف سفید ، ترکمن ، قرقی، محبوبی، جهرمی ، شریف آباد، همدان و غیره.هندوانه مانند سایر گیاهان خانواده کدوییان، برای رشد و نمو احتیاج به روزهای گرم آفتابی دارد زیرا به هوای خیلی سرد حساس است. مناسب ترین خاک برای هندوانه، خاک های سبک حاصلخیز است و برداشت محصول، زمانی صورت می گیرد که هندوانه رسیده باشد، لذا می توان پژمرده شدن پیچک مجاور دم میوه را در نظر گرفت. گوشت، تخم و پوست هندوانه موردا. هندوانه به صورت خام و مرباخورده می شود و تخم آن را خام یا بوداده، به عنوان آجیل مصرف می کنند.هندوانه داراي اسيد آمينه اي بنام سيترولين و موادي بنام كاروتن و ليكوپن و نوعي قند بنام مانيتول مي باشد. هندوانه به بیماریهایی نظیر آسم، سرطان و التهابها کمک می کند. فواید تکه هندوانه با یک میوه برابر است و دارای بسیاری از مزایای مرتبط از جمله کاهش وزن و سطح انرژی است.خوردن انواع میوه ها و سبزیجات به مدت طولانی ،با کاهش خطر بسیاری از بیماریها و با سبک زندگی مرتبط است. مطالعات بسیاری نشان داده است ،افزایش مصرف غذاهای گیاهی مانند هندوانه خطر ابتلا به چاقی و مرگ ومیر، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد ، سایر مزایای هندوانه، عبارتند از:ارتقای زیبایی و سلامت پوست و مو،افزایش انرژی و وزن می باشد.

هندوانه

خواص آب هندوانه

  • آب هندوانه به دلیل داشتن کالری بسیار کم و نداشتن چربی ، برای مبتلایان بهکلسترول بالامشکلی به وجود نمی آور و معده را پر می‌کند.
  • یکی از ترکیبات اصلی موجود در هندوانه لیکوپن است که در میان کاروتنوئید های مختلف، لیکوپن بهترین است. این ماده خواص فوق العاده ای دارد.که از جمله خواص آن خواص ضد التهابی است که حتی اثرات آن برای التهاب حتی بهتر و بیشتر از بتاکاروتن است.
  • آب هندوانه می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کرده و همچنیناز آشکار شدن چین و چروک ها، لکه‌های قرمز و دیگر لکه‌های مرتبط با سن را تا حدودی پیشگیری کند.
  • آب هندوانه کم کالری و کم چرب ، می‌تواند درحالی که ترکیبات تقویت کننده متابولیسم و سایر آنتی اکسیدان‌های سالم را که برای هر شخص فراهم می‌آورد،  و به همین دلیل باعث میشود تا پتانسیل سوخت و ساز چربی در فرد افزایش پیدا کرده و بهکاهش وزن اضافی در بدن و همچنین کنترل وزنکمک کند.
  • آب هندوانه شیرین و گوارا به کمک سم زدایی از بدن توسط کلیه‌ها با افزایش و کاهش میزان آمونیاک و اوریک اسید در بدن شناخته شده است و همین مساله می‌تواند به پیگشیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند.
  • لیکوپن در سطوح بسیار بالایی در این آبمیوه یافت می‌شود و این آنتی اکسیدان برای کاهش استرس اکسیداتیو در چشم‌ها و همچنین در جلوگیری از انسداد ماکولا به بهترین نحو کمک می‌کند و سبب آهسته‌تر شدن روند آفتاب سوختگی می‌شود.
  • تعدادی از افراد واکنش آلرژیک به هندوانه دارند، هر چند این موارد کاملا نادر هستند و معمولا به‌عنوان ناراحتی‌های گوارشی، تهوع یا استفراغ نمایان می‌شوند. همیشه این شربت را بدون توجه به وضعیت آلرژیک خود، برای مصرف در نظر داشته باشید.

 

ارزش غذایی

یک پیمانه هندوانه خرد شده (۱۵۲ گرم) حاوی:

 

کالری            ۴۳گرم

چربی            ۰ گرم

فیبر               ۱ گرم

سدیم            ۲ میلی گرم

کربوهیدرات     ۱۱ گرم (از جمله ۹ گرم قند)

 

یک پیمانه هندوانه حاوی درصد روزانه ویتامین‌های زیر است:

 

2  درصد      آهن

۱۷ درصد    ویتامین A

21 درصد    ویتامین C

 

مضرات هندوانه:

  1. اختلال نعوظ
  2. ایجاد خستگی مفرط
  3. اسهال و مدفوع آبکی
  4. مضر برای افراد دیابتی
  5. مشکلات و اختلالات روده
  6. کاهش سطح فشار خون
  7. به وجود آمدن مشکلات قلب و عروقی
  8. پیدایش واکنش‌های آلرژیک (حساسیتی)
  9. ایجاد مشکلات مربوط به اعصاب و ماهیچه‌ها

 

 

طرز تهیه چند مدل دسر و  نوشیدنی با هندوانه :

 

Watermelon Fruit Pizza

 

کاپریس هندوانه با شیره بالزامیک:

سالاد کاپریس هندوانه با شیره بالزامیک نوع شیرین سالاد کلاسیک کاپریس می باشد که با هندوانه می توان تهیه کرد.در ابتدا به اندازه دلخواه تان توپ های هندوانه ای با قاشق های اسکوپ بردارید و سپس آن را روی چند قطعه پنیر موزارلا و ریحان قرار دهید.و سپس به مقدار دلخواه سرکه بالزامیک و شکر را روی حرارت ملایم بگذارید و بعد از اینکه شیره درست شد آن را روی هندوانه ها بریزید .همچنین می توانید از کمی فلفل سیاه برای خوش طعم شدن روی آنها بپاشید و نوش جان کنید.

 

یخ دربهشت هندوانه ای:

در ابتدا سه فنجان هندوانه خرد شده ، یک فنجان یخ ، یک چهارم فنجان آب لیمو و ۲ الی ۴ قاشق شکر را در مخلوط کن بریزید، سپس طعم آن را امتحان کنید و در صورت لزوم به آن شکر بیشتری اضافه کنید ، اکنون یخ در بهشت شما آمادست . میتوانید آن را سرو کنید. یخ در بهشت هندوانه می تواند آبرسان خوبی برای بدن باشد و همچنین طعم بسیار دل انگیزی دارد.

 

دسر هندوانه :

گوشت هندوانه رو داخل مخلوط کن ریخته و زمانیکه یکدست شد از صافی عبور دهید تا آب هندوانه به دست بیاد که به طور کلی به 5 پیمانه آب هندونه نیاز داریم.در 4 پیمانه ازآب هندونه به میزان دلخواه شکر،1/2 پیمانه آب لیموترش و  1 لیوان شیر رو اضافه کنید و هم بزنید تا شکر حل شود . به یک پیمانه باقی مانده 30 گرم پودر ژلاتین رو اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید که 2 یا 3 دقیقه استراحت کند و سپس مواد را روی شعله قرار دهید و مدام هم زده تا ژلاتین حل شود زمانیکه دور مواد حباب های ریز زد از روی شعله برداشته و به  آب هندوانه باقی مانده اضافه کنید و هم بزنید و در قالب چرب شده ریخته و در یخچال قرار دهید. بعد از گذشت 3 یا 4 ساعت دسر شما آمادست . سپس برای بیرون آوردن دسرتان. قالب را 2 یا 3 ثانیه در یک ظرف آبجوش قرار داده و تکان دهید سپس یک بشقاب خیس روی قالب قرار داده  و قالب را برگردانید . همچنین برای تزئین دسرتان میتوانید از انگور ، پودر پسته ، سیب سبز و … استفاده کنید.نوش جان

هندوانه

دسر هندوانه میوه ای:

 

آب جوش                                              1 فنجان

پنیر خامه ای                                         1 بسته

آب انگور سفید                                       1 یا 1/2 فنجان

کره ی ذوب شده                                     5 قاشق غذاخوری

هندوانه با پوست                                    چند قاچ کوچک

ورقه های ژلاتین بدون طعم                        1 فنجان

طعم دهنده  زردآلو یا طالبی                       به میزان دلخواه

طالب خرد یشده به شکل توپ                    1/2 پیاله

شیرینی یا بیسکویت خرد شده                   1/5 فنجان

هندوانه ی خرد شده به شکل توپی             1/2 پیاله

 

طرز تهیه :

در یک کاسه کره ذوب شده را همراه با خرده های زیادی از بیسکوییت مخلوط کنید و ته ماهی تابه یا هر ظرفی که می خواهیم دسر را در آن بریزیم فویل کشیده و روی آن مواد را ریخته طوری که همه مواد به طور کامل ته ظرف را پوشش دهد . آب جوش را در یک کاسه بزرگ ریخته طعم دهنده و ورقه های ژلاتین را داخل آن ریخته تا ژلاتین کاملا در آن حل شود و آب انگور راهم به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید. کاسه بزرگی انتخاب کرده و در آن پنیر خامه ای را با همزن برقی با سرعت متوسط هم بزنید تا کاملا صاف شود و آن را به مواد اضافه کرده و آنها را کاملا به هم بزنید تا مواد کاملا نرم و یک دست شوند. و آن را در ظرف فویل دار که قبلا آماده کرده بودید ریخته و در یخچال قرار دهید تا قوام بگیرد.اجازه دهید دسر 8 الی 10 ساعت در یخچال بماند تا کاملا شکل بگیرد بعد از گذشت این زمان ، دسر را بیرون آورده و از زیر فویل بیرون بکشید و آنها را با چاقو به شکل مربع مربع برش دهید. برش ها را در ظرف دلخواهتان گذاشته و با مواد دلخواه مانند قطعات میوه دسرتان را تزئین کنید.

 

سفارش آنلاین انواع آبمیوه

 

طرز تهیه دسر هندوانه دارچینی :

برای تهیه آب هندوانه باید گوشت هندوانه را با میکسر بزنید تا یکدست شود سپس از صافی رد کنید تا آب هندوانه بدست بیاید برای تهیه این دسر به  2 پیمانه آب هندوانه نیاز داریم ;  سپس 4 قاشق غذا خوری پودر نشاسته ذرت را  با مقداری آب هندوانه مخلوط کنید و پس از اینکه مواد باهم  حل شدند به بقیه آب هندوانه اضافه نمایید ، 3/4 پیمانه شکر ، 1 عدد چوب دارچین و چند قطره اسانس وانیل را نیز به آب هندوانه اضافه کرده و سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و با همزن ۱۵ – ۲۰ دقیقه مخلوط را هم بزنید تا کمی غلیظ شود سپس چوب دارچین را خارج کنید ، لیوان های سرو دسر دلخواهتان  را با آب مرطوب کنید سپس داخل لیوان ها را با دسر پر کنید و حداقل به مدت ۱۰ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا دسر خودش را بگیرد و سفت شود بعد از سفت شدن دسر میتوانید دسر را با پودر پسته و یا هر چیزی که دوست دارید تزیین و سرو کنید.

 

طرز تهیه تارت هندوانه:

طرز تهیه:
برای درست کردن تارت هندوانه در مرحله اول ابتدا ۱۵۰ گرم مارشمالو به همراه ۲ قاشق کره بصورت بن ماری نرم کنید سپس مقداری رنگ سبز و اسانس خوراکی با طعم هندوانه اضافه کنید و خوب مواد را باهم مخلوط کنید تا رنگ مورد نظر حاصل شود.سپس ۲ فنجان کورن فلکس یا گندمگ شیرین به مواد اضافه کرده و خوب مواد را باهم مخلوط کنید و دست خود را کمی چرب کرده و دور تا دور قالب تارت دایره وار جای دهید بصورتی که فرم قالب را بگیرد. قسمت سفید رنگ را با ۱۰۰ گرم مارشمالو و ۱ قاشق کره و ۱ فنجان کورن فلکس یا گندمک شیرین و رنگ سفید و اسانس مطابق روش قبل آماده کنید و در قالب کنار رنگ سبز جا دهید و خوب فشرده کنید.برای رنگ قرمز هم ۲۵۰ گرم مارشمالو و ۴ قاشق کره و رنگ قرمز و اسانس و بقیه کورن فلکس یا گندمک شیرین را مطابق روش قبل آماده کرده و در مرکز قالب جا دهید و فشرده کنید. سپس مقداری چیپس شکلات را بعنوان تخم هندوانه روی قسمت قرمز قرار دهید و قالب را در یخچال قرار دهید تا دسر ببندد . تارت هندوانه شما آمادست و میتوانید با سلیقه خودتان تزئین نمایید.

 

شربت هندوانه :

در یک ظرف بزرگ 3/4 پیمانه شکر و1/2 پیمانه نعناع را مخلوط کنید و با پشت قاشق چوبی مخلوط را فشار دهید تا نعناع ها پودر شوند.سپس 3 کاسه هندوانه خرد شده را داخل مخلوط کن بریزید تا پوره شود و بعد هندوانه های پوره شده را از صافی رد کنید تا کاملا یکدست و آب میوه ای شود.پوره هندوانه بدست آمده را با 2 فنجان آب انگور و 1 قاشق چای خوری عصاره لیمو ترش  در شکر و پودر نعناع مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا شکر حل شود.آب میوه بدست آمده را با چند تکه یخ مخلوط کنید . شربت هندوانه شما اکنون آمادس میتوانید آن را میل و از خوردن آن لذت ببرید.

هندوانه

تهیه اسموتی هندوانه 

مواد اولیه لازم برای 1 لیوان :

برگ نعناع تازه                              ۴ عدد

شکر یا عسل                              به میزان لازم

آب لیموترش تازه                           ۱/۴ پیمانه

لیموترش برای تزئین                      یک حلقه

پوست لیموی رنده‌شده                 ۱ قاشق چایخوری

هندوانه خردشده و بدون هسته       ۲ پیمانه

 

طرز تهیه :

در مرحله اول هسته‌های هندوانه را جدا کنید سپس آن را به قطعات کوچک خرد کنید نصف آن را روی سینی بچینید به مدت ۲ تا ۳ ساعت داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزند. باقیمانده را داخل یخچال بگذارید. می‌توانید ۱ پیمانه هندوانه را حذف کنید و به جای آن از شیر استفاده کنید در این صورت رنگ اسموتی شما روشن‌تر می‌شود.و سپس هندوانه‌های یخ‌زده را با بقیه هندوانه‌ها در مخلوط‌کن ریخته، در صورت شیرین نبودن مقداری شکر یا عسل به آن اضافه کنید. سپس آبلیموی تازه به اضافه ۲ عدد برگ نعناع خردشده و پوست لیموترش رنده‌شده را به آن اضافه کنید. درمخلوط‌ کن را بگذارید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه مواد را خوب مخلوط کنید. پس از اینکه مواد به‌خوبی مخلوط و یکدست شدند، داخل لیوان سرو بریزید با برگ نعناع و حلقه لیموترش تزئین کنید.

 

شما از این پس میتوانید  انواع آبمیوه و نوشیدنی ها و همچنین دیگر مواد غذایی خود را به صورت اینترنتی  از سایت هایپر 724 در مشهد سفارش دهید و درهمان روز سفارش خود را درب منزل تحویل بگیرید . همچنین قابل ذکر است ، فروشگاه هایپر 724 در ایام تعطیل هم درخدمت شما عزیزان میباشد.

خرید و تحویل سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 برای تهران و  شهرستان ها نیز امکان پذیر می باشد.

هندوانه