Quail egg
تخم بلدرچین

بلدرچین :

بلدرچین پرنده‌ای است با گونه‌های متعدد و طرح و رنگ‌های متفاوت که مورد توجه پرورش‌دهندگان قرارگرفته است.

تخم بلدرچیناین پرنده به دلیل فاصله نسلی کوتاه، بلوغ جنسی زودرس، سرعت رشد سریع و به‌واسطه عکس‌العمل سریع در برابر کمبود مواد مغذی و شرایط محیطی به‌عنوان یک حیوان آزمایشگاهی موردتوجه محققین و مراکز پژوهشی قرارگرفته است. پرنده بلدرچین به لحاظ سن پایین قابل‌عرضه به بازار (حدود ۵-۶ هفتگی برای مصرف گوشت)، تخم‌گذاری خوب، ضریب تبدیل غذایی مطلوب، نیاز به فضای پرورشی کم نسبت به مرغ، مقاومت نسبت به بیماری‌ها و دارا بودن هزینه کم برای پرورش، توجه پرورش‌دهندگان تجاری را نیز به خود جلب کرده است. هم‌چنین این پرنده در انواع زیرگروه‌ها و گونه‌های خود ازنظر زینتی نیز موردتوجه واقع گردیده است. تنوع محصولات این پرنده نیز قابل‌توجه است. در این مقاله به تخم بلدرچین میپردازیم.

تخم بلدرچین :

تخم بلدرچین در سراسر جهان یافت و مصرف می شود، اما در مورد اندازه آن صحبت می شود، آنها نسبتا کوچکتر از تخم اردک و تخم مرغ هستند. همچنین تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ های معمولی، نسبت زرده به سفیده بیشتری دارد. به این ترتیب، افراد مبتلا به کلسترول بالا باید از مصرف آن اجتناب کنند. به غیر از این موارد، تخم بلدرچین می تواند یک گزینه سالم برای اضافه کردن به رژیم غذایی شما باشد.

تخم بلدرچین
تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ، ۵ برابر فسفر، ۷ برابر آهن، ۶ برابر ویتامین ۱۲ B و ۱۵ برابر ویتامین ۲ B دارد. (هرچند اندازه یک تخم مرغ حدود ۵ برابر تخم بلدرچین است)
تخم بلدرچین منبع غنی اسید چرب امگا ۳ است که برای تقویت هوش و حافظه بسیار مفید است.
کلسترول در تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ بسیار کمتر است.
گفته شده که چون بلدرچین در برابر بیماری‌های مختلف بسیار مقاوم‌تر از مرغ است، پرورش آن بدون استفاده از دارو و آنتی بیوتیک انجام می‌شود، بنابراین گوشت و تخم بلدرچین محصولی کاملاً ارگانیک و سالم است که ذخیره داروئی مضری برای مصرف کننده در بافت خود ندارند.

جذب ویتامین های بدن با افزایش سن بسیار کم می شود از این رو مصرف تخم بلدرچین به افراد بالای ۴۰ سال، برای بالا بردن مواد معدنی و ویتامین های بدن و جلوگیری از کارافتادگی زودرس و پیشگیری از سرطان توصیه می شود.

همانطور که فرزندتان در حدود 9 ماهگی شروع به مصرف مواد غذایی جامد می کند، می توانید فقط زرده تخم بلدرچین را نیز به او بدهید. حالا اگر فرزند شما 1 تا 3 ساله است، می توانید هر روز تخم مرغ بلدرچین را با زرده و سفیده تهیه کنید و به او بدهید. کودکان بین 3 تا 7 ساله می توانند 2-3 تخم بلدرچین در روز مصرف کنند، بسته به ظرفیت گوارش فردی آنها. کودکان بالای 7 سال می توانند حدود 3-5 تخم بلدرچین در روز بخورند.

هر فردی برای سلامتی به تغذیه مناسب و داشتن یک رژیم غذایی مغذی نیاز دارد، تغذیه خوب بر فرآیند رشد و ترمیم بدن تاثیر می گذارد، تحقیقات زیادی ثابت کرده اند که داشتن غذاهای سرشار از مواد مغذی، سلامتی انسان را به شکل قابل توجهی بهبود می بخشد.

برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن باید غذاهای زیادی از جمله:سبزیجات، پروتئین، کربوهیدرات، میوه، غلات و غیره را مصرف کنیم. تخم بلدرچین نیز یکی از غذاهایی می باشد که برای تمام افراد شناخته شده است و به اندازه گوشت مرغ، اردک، خاویار و ماهی معروف است.

تخم بلدرچین یک بمب ویتامین واقعی است ، در گذشته تغذیه و نوع خوراک برای انسان ها چندان اهمیت نداشته و بیشتر با هدف سیر شدن انسان ها از مواد مختلف تغذیه می نمودند. با پیشرفت دانش بشری و افزایش سطح آگاهی عمومی انسان ها ، برخی از خوراک ها جای خود را با غذاهای جدید عوض کرده و برخی نیز وارد سبد غذایی ما شده اند.

یکی از این نو رسیده ها که بسیار نیز خاص و مغذی می باشد ، تخم بلدرچین نام دارد. تخم بلدرچین با وجود اختلاف اندازه فاحشی که با تخم مرغ دارد ولی در مقایسه فواید و خواص ، بسیار سرتر از تخم مرغ بوده ، به طوری که این تخم سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها ، مواد مغذی و غیره می باشد. تخم بلدرچین در بین عام مردم با نام بمب ویتامین شناخته شده است. بسیاری از مادران امروزه در سبد غذایی کودک خود تخم بلدرچین را گنجانده اند و افراد بسیاری هستند که در هفته چند باری تخم بلدرچین مصرف می کنند. در نظر داشته باشید خواص تخم بلدرچین در مقاله با تخم مرغ حدود 5 برابر بیشتر بوده و این برتری باعث میشود تا مصرف کنندگان رضایت کاملی از تخم بلدرچین داشته باشند.

تخم بلدرچین در مقایسه با تخم سایر پرندگان و نسبت به اندازه کوچک از خواص بسیار بالایی برخوردار است، برای مثال تخم بلدرچین تاثیر مستقیم در بهبود بینایی داشته و سطح انرژی در بدن را افزایش می دهد و با ضعف عمومی بدن مقابله می کند. از این رو باعث میشود تا انسان شاداب تر به نظر برسد، زیرا با تامین پروتئین و ویتامین های روزانه مورد نیاز بدن انسان را از خستگی ناشی از کمبود این مواد در بدن می رهاند. از طرفی تخم بلدرچین محرک رشد و ترمیم در بدن بوده و برای کودکان بسیار مفید می باشد. از دیگر خواص آن می توان به کاهش فشار خون ، تسکین آلرژی ، رفع کم خونی ، ضدعفونی کردن بدن و جلوگیری از بیماری های مزمن اشاره کرد. همچنین کلسترول موجود در تخم بلدرچین نسبت به سایر تخم ها بسیار کم بوده و به همین جهت میتوان در رژیم غذایی ورزشکاران نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

خواص کلی تخم بلدرچین:

  • تخم بلدرچین باعث ایجاد متابولیسم بهینه در سلول­های بدن می شود. وبهترین نوع پروتئین و چربی را دارد.
  •   تخم بلدرچین برای با هوش شدن جنین در دوران بارداری بسیار موثر است.
  • تخم بلدرچین موجب بهبود اشتها در اطفال کم اشتها شده ومناسب برای سنین رشد کودکان ونوجوانان می­باشد.
  • تخم بلدرچین به تنظیم سیکل خواب کمک می­کند.
  • تخم بلدرچین سبب افزایش مقاومت کلی بدن می­شود.
  •   تخم بلدرچین در تنظیم سیستم عصبی، قلبی و گوارشی و درمان بیماری تشنج موثر است.
  • تخم بلدرچین برای افراد مسن بسیار مفید است و سبب استحکام عضلات و استخوان ها می­شود.
  • تخم بلدرچین سبب بهبود میل و توان جنسی می­شود.
  • تخم بلدرچین حساسیت ایجاد نمی­کند.
  •  تخم بلدرچین برای درمان بیماری‌های کبدی، کلیوی، کم خونی، آسم، سل، ناتوانی جنسی، استرس و بازسازی بدن پس از جراحی یا زایمان توصیه میشود.
  • مصرف تخم بلدرچین در مادران شیرده باعث منظم شدن سیستم عصبی، قلبی و گوارشی بدن و افزایش شیر میشود.
  • تخم بلدرچین به دلیل کامل بودن و نداشتن هیچ تأثیر سوئی بر شیر خواران به عنوان بهترین مکمل دوران شیردهی توصیه میشود.

سوخت و ساز بدن یا همان متابولیسم به تحرک های ترکیبی و تخریبی گفته میشود که در بدن تمام موجود زنده اتفاق می افتد. تخم بلدرچین بر روی متابولیسم بدن تاثیر گذار می باشد. این تخم با دارای بودن مواد مفید همچون ویتامین B کمپلکس ( Vitamin B Complex ) بر روی تامین و حفظ سطح انرژی بدن تاثیر می گذارد.

تخم بلدرچین

زرده تخم بلدرچین منبع زینک و کلسیم می باشد و جالب است بدانید کمبود زینک به پنجمین عامل وجود بیماری ها در جهان تبدیل شده است. این ماده موجود در زرده تخم بلدرچین باعث سلامت دندان های شما می شود. زینگ و ملسیم موجود در تخم بلدرچین باعث میشود تا بر فواید تخم بلدرچین افزوده شده و این تخم مورد استفاده بسیاری از افراد قرار بگیرد.

مقدار چشمگیری ویتامین A در تخم بلدرچین وجود دارد که در سلامت چشم و کمک به بینایی نقش مهمی دارد. فعالیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین A می‌تواند به کاهش تباهی لکه‌ی زرد (شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن)، پیشگیری از آب مروارید و بهتر دیدن کمک بکند.

در دنیای این روزها که از سموم، آلودگی‌ها و فلزات سنگین پر شده، پاک‌سازی بدن از این عوامل مخرب اهمیت زیادی پیدا کرده است. براساس مطالعات، افزودن تخم بلدرچین به رژیم غذایی‌ می‌تواند به سم زدایی بدن کمک کند و اندازه‌ی سنگ کلیه و سنگ مثانه را کاهش بدهد.

تخم مرغ های بلدرچین به شما کمک می کنند تا یک سیستم ایمنی قوی داشته باشید.همچنین به افزایش سطح هموگلوبین کمک می کنند و به بدن کودک شما کمک می کند تا سموم و سایر ترکیبات فلزی را دفع کند. تخم بلدرچین از کلیه، کبد و کیسه صفرا شما نیز مراقبت می کنند.

اگر فرزند شما به طور مداوم از انواع مختلف آلرژی و بیماری ها رنج می برد، تخم مرغ بلدرچین به طور قطع از آن جلوگیری خواهد کرد.

تخم بلدرچین همچنین به افزایش فعالیت مغز و بهبود حافظه کمک می کنند.

گنجاندن تخم مرغ بلدرچین در رژیم منظم کودک شما ممکن است به بالا بردن نمره او در آزمون های کلاسی نیز کمک کند.

تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ از نظر سالمونلا (سالمونلا باکتری گرم منفی است که در تخم مرغ ها معمولاً وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایعترین مسمومیتهای غذایی میباشد) ایمنی بیشتری دارد. تخم بلدرچین از آن جهت در برابر سالمونلا ایمنی دارد که دمای بلدرچین یک درجه بالاتر از حرارت بدن مرغ است و در این درجه سالمونلا نمی تواند زنده بماند.

مطالعات نشان می دهند زنانی که به طور منظم تخم بلدرچین مصرف می کنند، کمتر در معرض کم خونی هستند.

تخم بلدرچین سرشار از آهن است که می تواند به تشکیل سلول های قرمز خونی کمک کرده و از کم خونی جلوگیری کند. همچنین، اسید آمینه موجود در آن به افزایش سطح هموگلوبین در سلول های قرمز خونی کمک می کند. (هموگلوبین، پروتئینی است که نقش مهمی در اتصال اکسیژن به مواد مغذی و همچنین انتقال آن در بدن ایفا می کند)

جذب ویتامینهای بدن با افزایش سن بسیار کم می­شود از این رو مصرف روزانه تخم بلدرچین به افراد بالای 40 سال، برای بالا بردن مواد معدنی و ویتامینهای بدن و جلوگیری از کارافتادگی زودرس و پیشگیری از سرطان توصیه می­شود.تخم بلدرچین در افراد پیر و مسن سبب تجدید قوای از دست رفته خواهد شد. در چین و ژاپن، بچه ها هر روز قبل از رفتن به مدرسه یک تخم بلدرچین (بمب ویتامینی) بصورت خام مصرف می کنند.با مصرف محصولات غذایی طبیعی و سالم، سلامتی را حس کنید.

 

ارزش غذایی تخم بلدرچین (هر 100 گرم)

آب:74.35 گرم

انرژی:158 کیلو ژول

پروتئین:13.05 گرم

لیپید:11.09 گرم

کربوهیدرات:0.41 گرم

چربی:0 گرم

قند:0.40 گرم

کلسیم:64.00 میلی گرم

آهن:3.65 میلی گرم

منیزیم:13.00 میلی گرم

فسفر:226.00 میلی گرم

پتاسیم:132.00 میلی گرم

سدیم:141.00 میلی گرم

برای جلوگیری از ریزش موی سر و رفع کدری رنگ پوست می توان از ماسک تخم بلدرچین استفاده کرده و خیلی زود اثر آن را بر افزایش زیبایی مشاهده کرد.

ماسک سفیده تخم بلدرچین همراه عسل (برای پوستهای چرب و زرده با عسل برای پوستهای خشک) باعث طراوت و شادابی و رفع چین و چروک و لکههای پوست میشود.

 

طرز تهیه 2 نوع غذا خوشمزه با تخم بلدرچین :

 املت بلدرچین:

مواد لازم :

2 عدد تخم بلدرچین

2 عدد گوجه کوچک

1 عدد پنیر مثلثی

2 قاشق غذا خوری روغن کنجد

نمک به میزان لازم

فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه : گوجه رو رنده کرده و با روغن کنجد تفت دهید تا آبش کشیده شود و بعد تخم بلدرچین را اضافه کرده در آخر پخت پنیر و نمک و فلفل را اضافه کنید.

تخم بلدرچین

بامیه سیب زمینی با تخم بلدرچین:

4 عدد سیب زمینی

3 قاشق  آرد برنج

2 عدد تخم بلدرچین

1 قاشق چایخوری بکینگ پودر

زرد چوبه ، نمک ، فلفل سیاه به مقدار دلخواه

طرزتهیه : سیب زمینی ها را آب پز کرده و با کوشکوب بکوبید بعد نمک ادویه جات وفلفل سیاه بربزید وخوب مخلوط کنید وبگذارید حتما خوب سرد بشه. سپس آرد برنج وبگینگ پودر ودوتا تخم بلدر چین را ریخته وحسابی مخلوط کنید

بعد روغن را داغ کرده واندازه یه گردو برداشته وشکل بامیه در آورید یادر روغن با(پشت صاف دو تا قاشق شکل دهید) وسرخ کرده نوش جان کنید.

 

مضرات تخم بلدرچین:

می دانید که در تخم بلدرچین چربی وجود دارد پس سعی کنید به مقدار مناسب از آن استفاده کنید چرا که زیاده روی در مصرف تخم بلدرچین باعث بیماری می شود. اگر مشکلات کلسترول بالا دارید و می خواهید از تخم بلدرچین استفاده کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. چرا که مصرف بدون هماهنگی با پزشک باعث می شود تا کلسترول بد خون شما افزایش پیدا کند.

تخم بلدرچین

شما  هم اکنون میتوانید گوشت (مرغ،گاو،گوسفند،بلدرچین) و تخم بلدرچین  و همچنین سایر مواد غذایی خود را به صورت آنلاین از سایت هایپر 724 در مشهد سفارش دهید و درب منزل خود تحویل بگیرید . هایپر 724 در ایام تعطیل هم درخدمت شما عزیزان میباشد.

خرید و تحویل سفارش از فروشگاه اینترنتی هایپر 724 برای تهران و  شهرستان ها امکان پذیر می باشد.

اشتراک گذاری